רפואה סינית -אלמנט מים-כליות (KI), שלפוחית שתן(BL) 

 

באלמנט מים שני איברים: הכליות KI   ושלפוחית השתן BL.

הכליות מאחסנות את התמצית. pre heaven   אשר מזינה את העובר ברחם אימו. לאחר הלידה היא שולטת על הגדילה, ההתפתחות המינית והפוריות, קובעת את חוזק השלד, העוצמה והויטאליות של האדם. תמצית Post heaven, מזוקקת מתמצית המזון. זו תמצית נרכשת הניתנת לתגבור בכל שלבי החיים לידה, בגרות, בשלות, זיקנה, מוות.

תמצית זו מהווה בסיס ל yin  ו yang  של הכליות. התמצית תומכת בתהליכי חשיבה וזיכרון בקשר שלה להזנת המח. יש לה תפקוד משמעותי בתפקוד השמיעה, בריאות וחוזק השיער.  בכליות חלוקה של יין ויאנג שהם המקור לכל שאר איברי הגוף.

הכליות שולטות על מעברי המים במחמם התחתון, בוויסות נוזלים דרך שלפוחית השתן, בשליטה על הפרדת נוזלים העכורים המתבצעת במעי הגס והדק. בקבלת הנוזלים מן הריאות, תמצותם והחזרתם אל הריאה על מנת לשמר את מצב הלחות בגוף. ישנו קשר בין הכליות לטחול, האחראי על טרנספורמציה וטרנספורטציה של נוזלים וזקוק לחום, יאנג, של הכליות לביצוע פעולה זו.

הריאות והכליות עובדים בתיאום, הריאות שולחות את הצ'י למטה אל הכליות. בפעולת הנשימה הכליות מחזיקות את הצ'י "למטה " ומאפשרות את הסירקולציה המלאה של מחזור הנשימה.

סירקולצית הנשימה מאפשרת את החיים עצמם כפי שזה בא לידי ביטוי בקשר שבין הריאות לכליות, בין אלמנט המתכת לאלמנט המים.

אלמנט מים מייצג את מה שנמצא מתחת לפני הקרקע. את הפנימיות, את העומק ואת הביטוי הפנימי של האדם. העולם הפנימי בו מתקיימת בריאה ויצירה של יש מאין. כמו רעיון הנולד ומופיע בתודעה ומתגבש לקראת ביצוע או החצנה. כמו עובר הגדל ומתפתח בתוך רחם אימו וחווה את החיים דרכה ובאמצעותה בטרם לידה. זהו מקום נסתר, חבוי, פנימי אך עשיר, ומגלם פוטנציאל מוחלט בטרם מימוש.

עבור אלמנט המים הביטוי התת קרקעי, ההזנה של הדחפים, ההופעה של צורות החיים מתוך האין, דמות אדם אשר צופה בסרט ורואה את שלל האפשרויות במסך מולו. הוא מתבונן וחוקר אך עדיין לא נקט פעולה. הוא בוחן ומגיב לאותם דברים אשר מביעים עבורו משמעות

הגיונית או רגשית ומכאן הוא גם שוקל פעולה ויישום (אלמנט עץ).

 

אלמנט מים מחזק את התמצית שלו, עובד ומשקיע ביסודות שלו. חי בעולם שבו רעיונות הם מציאות, פוטנציאל הוא התגלמות, כשרק כח הרצון שלו מניע את הרעיונות והפונציאל לקראת מימוש או פעולה. כל פעולה או נקיטת מהלך פרקטי משמעותו יציאה מתוך המרחב הפנימי, אל העולם "האמיתי", אל מציאות המתגבשת באלמנט עץ. אלמנט מים מתפקד כמו דיסק קשיח במחשב. אוצר בתוכו את המידע, הזיכרונות, החוויות, זהו אוקיאנוס של מידע פרטים, שמות, מספרים, זיכרון יומיומי, רעיונות, שברי רעיונות והפוטנציאל המשקף את מה שגלום בו. התפקוד הרגשי של אלמנט מים הוא נוסטלגי, מחובר לעבר ונשען על זיכרון.

מבחינת חלוקה תפקודית הכליות אחראיות על זיכרון טווח קצר, זיכרון השליפה. שמות, פרצופים, אירועים בטווח זמן קרוב, זיכרון יומיומי. איכות הזיכרון לטווח קצר תלויה כמובן בתפקוד המינד MIND , וקשור גם לתפקוד הלב.

 

אלמנט מתכת מזין את אלמנט המים במעגל חמשת האלמנטים. אם נשתמש באנלוגיה של אלמנט מים כדיסק קשיח אזי אלמנט מתכת הוא החלוקה לתיקיות, הסדר,הארגון ויכולת ההתמצאות בתוך אוקיאנוס המידע. אלמנט מתכת אשר מזין את אלמנט המים מספק מיקוד אבחנה, חדות, יכולת הפרדה בין טפל ועיקר, דיוק. כל התכונות הנדרשות וההכרחיות על מנת שאלמנט מים לא ישקע בתוך עצמו, יתפזר בתוך ים המידע, הרעיונות, הדעות והרצונות ויוכל לסנתז מתוך שלל האפשרויות ולמקד את הרצון שלו בצורה היעילה ביותר. זו היכולת לעקוב אחר תשומת הלב במדיטציה, זו היכולת לפתח נושא חשיבתי או רגשי לעומק בצורה ממוקדת וללא סטייה או התפזרות לרעיון אחר, נטיה שאופיינית לאלמנט מים.

הצורך של אלמנט מתכת במסגרת, אסתטיקה, הסגידה לשלמות, הצורך בטוהר, ערכיות וערך באים לידי ביטוי באלמנט המים בחיפוש מעשי אחר האמת. אלמנט מים מחפש מסגרת רוחנית, ערכית, רעיונית שבה הוא יוכל למצוא ביטוי למערכת האמונות שלו. הוא מחפש השתקפות רעיונית תומכת או ביטוי קהילתי,קבוצתי שאיתה הוא יכול להזדהות ולהגדיר דרכה את העצמי שלו. זה יכול להיות חיבור לדת, לזרם רוחני, לפילוסופיה, לקבוצה פוליטית, צבא, מקום עבודה או כל מסגרת אשר הוא יכול למצוא הד לרעיונות שלו, חיזוק לרצון ובעיקר גיבוש לדיעה שלו.

אלמנט מים הוא זורם, משנה דעתו, תלוי בפרספקטיבה הנוכחית, בנקודת המבט. כאשר שטים בנהר הנוף משתנה על פי מיקום הסירה בעיקולים השונים של הנהר. לכן, לאלמנט מים אין באמת דיעה, גם אם הוא לכאורה דעתן. הוא יכול בקלות לשנות את דעתו בהתאם לנסיבות המשתנות. בגלל שבעולם המערבי זה נחשב כחולשה, אנשים מאלמנט מים נוטים להתקבע בתוך מסגרות, רעיונות, קבוצות אשר מהדהדות עבורם מסר אשר נעים ונכון להם להזדהות עימו, ולמעשה הוא הופך להיות המסכה שלהם בבואם להציג את עצמם בפני העולם. למען הרעיון של הקבוצה הם מוכנים להתאמץ, להתאגד, להיות אסרטיביים, דומיננטים.  הרבה פעמים מאחורי זהות הארגון \ קבוצה \ דרך \ שיטה הם יכולים לממש את הביטוי התקשורתי שלהם, להיות שופר לרעיונות, לשיטה או דרך, דת, ארגון או איגוד כלשהוא של אנשים.

ענף התקשורת כמו כתיבה ועיתונאות הוא מקצוע של אלמנט מים. הרעיון הוא שאדם המבטא את התקשורת אינו הנושא, אלא המסר הוא זה המקבל את המשמעות האמיתית, שלא כמו אלמנט אש בו מי שמעביר את המסר הוא הנושא – כמו זמר או מרצה או מנהיג, שם הפוקוס הוא על הכריזמה, ההופעה והנראות. אלמנט מים הוא אלמנט חבוי שיש לו פחד מחשיפה, אלא אם זו מקפלת בתוכה נושא אותו הוא רוצה לקדם.

הקשר בין אלמנט המתכת לאלמנט המים הוא קשר של הזנה המבטא את הקשר העמוק והחיוני של הנשימה כמו גם את המיקוד הדרוש והנחוץ של המתכת לאלמנט המים. זה בא לידי ביטוי בתפקוד הנקודות KI7, BL67 , כמו גם בקשר של המיוחדים - CV , YIN QIAO 

מערכת יחסים מתקיימת בין אלמנט מים לאלמנט אש במעגל הבקרה. אלמנט אש, הלב(HT), מכיל את הנשמה SHEN  שלתפקודה התקין משמעות עצומה התלויה במידה ניכרת בקשר של הSHEN  אל תמצית הכליות והדם. בקשר של הזנה. אלמנט מים מבקר ושולט על אלמנט האש, התמצית מזינה את ה SHEN. היאנג של הכליות הוא הבסיס לתפקוד אלמנט האש, לתנועתיות, להתרחבות, למימוש.

אלו יחסים קוטביים בין אש ומים, יין ויאנג, פנימי וחיצוני. יחסי מים ואש הם יחסים של אור וצל. מכיוון שנשמה  SHEN מייצגת את האור אז לכל היבט אור ישנו היטל של צל. יחד האור והצל מקיימים שיתוף פעולה מפרה בפעולה אשר משלימה אחת את השניה. אור וחושך (צל ) הם היבטים קוטביים כמו מים ואש, והם משלימים האחד את השני מפני שהאור זקוק לחושך על מנת להפרות אותו ולהיפך.

הזרע הוא אור (יאנג ) הביצית היא צל (יין ) הם זקוקים לעלטת הרחם על מנת ליצור חיים חדשים.

האור (אש ) הוא כלל התכונות המתפרצות – יוזמה, פעלתנות, שמחה, הליכה קדימה, הוצאה מהכח אל הפועל, מימוש.

החושך \ צל  (מים) הוא כלל התכונות הסבילות – פאסיביות, הקשבה, חשדנות, התכנסות עצמית, מגן ומרגוע.

הגוף הוא יין -צל, הנשמה היא יאנג – אור.

האיזון ביניהם הוא הביטוי של איזון אלמנט מים ואש ומציאת האיזון הפנימי בין האור והצל. וזהו האיזון בין היין – YIN והיאנג YANG .

היאנג של הלב יורד על מנת לחמם את היין של הכליות. היין של הכליות עולה מעלה על מנת להזין את היאנג של הלב. הלב מכיל את  MIND,  הכליות מכילות את התמצית. הקשר בין MIND לתמצית הוא דומה לקשר בין היין והיאנג , והמינד הוא הביטוי החיצוני של

התמצית ולכן ההזנה של התמצית היא נקודת מפתח לאיכות המינד. תמצית חלשה גוררת ירידה בכח הרצון, המוטיבציה, ורמת האנרגיה. אם התמצית מאחסנת את הפונציאל ששואף להתפתח המינד מכיל את יכולת המימוש של הפוטנציאל הזה.

ככל שהאדם נאבק יותר ומתגונן הוא נחלש, היבטים של פחד והימנעות מורידים את רמת האור – יאנג, ומאפשרים לצל להשפיע יותר. אין כאן מושגים של טוב או רע, אלא נקודת מוצא האומרת כי הנשמה SHEN  קורצה מאור, ובסופו של דבר אדם חי בעולם הזה עבור ביטוי הנשמה ולא רק ביטוי הגוף, שני אלה מסונכרנים ותלויים זה בעוצמתו של זה.

במצב שבו אור שולט, הנשמה חזקה יותר. פחות חוששת מפחדים ויכולה לפנות את עצמה לחיפוש או פיתוח המודעות (אש ) זה מצב שמצריך תיאום בין פעלתנות והתנסות לבין הרפייה ורגיעה (מים ). המודעות מאפשרת זווית נכונה לראות את הדברים. היא מאפשרת ביטחון אמיתי.

 

כשיש עודף מים על אש האדם יותר פאסיבי מבחינת הגישה שלו, הפחד, גם אם הוא סמוי משפיע יותר על האדם, תכונות הצל עולות. האדם נראה אולי יותר נינוח ושלו אך לפעמים זה מצב מנותק מבחינת מודעות והקשר אל ה SHEN . עודף מים יתבטא פחות כעודף אנרגיה אמיתי מכיוון שאלמנט מים אינו מבטא עודף פעילות. הוא נשען על תמציות מדודות, ואנרגיה פיסית מתכלה ולכן עודף באלמנט מים יתבטא בעיקר בהכבדה על תפקוד תקין והרמוני של אלמנטים אחרים.

עודף מים על אש לא מאפשר שליחה והזנה נכונה של יין ויאנג הלב, קרי הקשר שבין נשמה– גוף-תודעה אינו מאוזן. הרבה פעמים זה בא לידי ביטוי בהסתגרות, ליקוי בתקשורת הרגשית, חוסר פתיחות. נטייה ללבדות , שקיעה עצמית ומלאנכוליה. חיפוש עצמי אינטנסיבי אשר

נשען על מהלכים אינטלקטואלים \ הגיוניים ולא על פי רחשי לב. במידה מסוימת אלו אנשים הנוטים לפעול\להגיב על אוטומט כמו יש להם פרוטוקולים מוכנים עבור מצבים משתנים והם יגיבו תמיד באותה צורה, טון, דרך. פרוטוקול זה נשען על זיכרון עבר, התנסות והסקת

מסקנות הגיונית מאירועים שקרו בעבר ולא מתקיימת החשיבה שאולי השתניתי, התבגרתי ועכשיו יש אפשרות להתנסות ספונטנית שלוקחת בחשבון פגיעות או חוסר הצלחה מתוך המחשבה שפגיעות \ כאב הן כורח הכרחי ללמידה. לא צריך לתת משקל גדול כל כך להופעת הכאב. במילים אחרות : הניתוק הרגשי יביא בהכרח כאב גדול יותר בעתיד מאשר לקיחת הסיכון הרגשי ובנית ערוצי התקשורת הרגשיים בהווה. זה שיעור חזק ומשמעותי של אלמנט מים בעודף. הלב, התקשורת הרגשית, החשיפה,הם אלו שמייצרים את המודעות ע"י החיכוך בנסיבות ובמצבים המשתנים וכך הם מחייבים את האדם לגלות גמישות בתגובה, ולאמץ ראיה רחבה יותר שהיא בעצם המודעות. התבצרות בתוך היגיון

ופרוטוקולים מוכנים של תגובה מבטאים פחד שלא מאפשר את החדירה של היבטי האש וחימום מקורות המים הפנימיים שהם הבסיס לרגש. זהו המרחק בין בסיס הרגש ( מים ) לבין ביטוי הרגש (אש ), תוך כדי צפייה של המינד במשחק התפקידים והכוחות. ההבנה והידיעה ההסכמה והאיזון של התהליך הזה, היא המודעות.

הביטוי של בקרה של מים על אלמנט אש בא דרך ההקשרים של הנקודות KI2, BL60  או נקודות המים על אלמנט האש SI2, TH2, PC3, HT3 , חיזוקים של KI YIN או YANG על פי צורך ותמונת הדופק. גם מרידיאנים מיוחדים חשובים לתאום הזה. 

עודף אש על מים הוא מעגל העלבה. זה מצב שבו אלמנט אש לא מצליח להעביר את היאנג פנימה אל הגוף על מנת להזין תמציות והקשר מינד \ תמצית, משובש. זה מצביע על אדם חד צדדי, כזה המקרין אור, חוזק ועוצמה, אולי כריזמתי, אך בעצם לא מתקיימת אצלו סינטזה כי הוא מתכחש לצל \ יין. אלו אנשים שמתדלקים עצמם בחיוביות, אנשים, תמיכות, אירועים על מנת שלא תהיה להם שהות לעצור רגע ולהביט

פנימה. ההסתכלות פנימה, שקט ורגיעה הם חיוניים לתפקוד תקין כי הם מאפשרים את הסינטזה וההזנה המחזורית של נשמה \ גוף. יש כאן פעלתנות יתר ומשיכה אל עבר ומעבר לגבולות יכולת. התגברות חזקה של יאנג אשר בתורה מחלישה מאד את רמת היין. ככל שמצב זה מוקצן יותר אין אפשרות רגיעה, יש מאניה, עליונות, הקצנה ושתלטנות. אדם מושך אור ונותן לזה ביטוי של תשומת לב, מיניות. הרבה פעמים אלו אנשים הרגילים כי יש אחרים הפועלים למענם והם מנצלים את זה. הכל עטוף כמובן בשמחה מחויכת. זה אדם שנוטה להקרין ולתת אך תדירות ההתרוקנות שלו עולה בהתמדה לאורך ציר הזמן. אדם שנכנס בקלות למצבים סוחטי רגש, מכור לדרמה, לתפניות בעלילה וגם לנפילות שבאות אחר כך, בשל חוסר האיזון עם אלמנט המים. זה מצב שדורש פיזור אש וחיזוק מים. למשל HT3, KI2 - או פיזור HT8 חיזוק KI4 וכו' . אפשר לעבוד גם דרך חיזוק מתכת- מים - פיזור אש . למשל HT4, KI7  או KI10, HT7 וכו' 

 

 

אלמנט מים מקבל מאלמנט מתכת את המיקוד, הדיוק, את הסכימה והמסגרת. אלו אמורים להוביל אותו לביטוי עצמי של הגדרה עצמית. הגדרה עצמית זו שואלת : מי אני ? לאמיתו של דבר בחיפוש הפילוסופי של אלמנט מים אחר עצמו הוא מכיר ב"אין ", בשלל האפשרויות

האין סופיות שיש בהן הכל. לכן האפשרות שאלמנט מים מאמץ לעצמו היא : בחירה באני כלשהוא לזמן קצוב. אני זה יכול להשתנות על פי השינויים בזמן ובמרחב החוויה שלו. הוא יכול לשנות את דעתו, ושלא כמו אלמנטים אחרים המחפשים קביעות ויציבות הוא יכול לנוע

בזרם החיים ולממש את החיפוש הנצחי מבלי להגיע להגדרה אחת קבועה וטוב שכך כי אלמנט מים מכיל את התובנה והכוונה האלוהית האוניברסלית. זהו הבסיס להשתנות. פילוסופיה ופסיכולוגיה היא דרך המים, דרכה הוא מנסה ליצור אמונה מתחלפת אותה הוא מרחיב ומצמצם על פי מצבו הנפשי. כאשר הוא מצליח למצוא גם אמון בדרך או אז הוא מתמלא תקווה, אופטימיות ועל פניו זה מאפשר לו לצעוד בדרך שלו בביטחון גדול יותר.

אלמנט מים נמצא בהתבוננות על העולם שמסביבו, התבוננות ללא הסקת מסקנות. זהו מצב שבו העולם הפנימי מקבל יתר משמעות וחקירה עצמית. הוא מחפש סיבות ופתרונות רציונליים למצבים רגשיים כי הרגש אצל אלמנט מים הוא חבוי ונסתר. עבורו זה ביטוי של עולמו הפנימי, והוא נוטה לשמור אותו באינטימיות לעצמו. זה מתבטא על ידי רגש המים הדומיננטי – פחד.

אלמנט מים מפחד מחשיפה, מפחד מפלישה אל תוך המרחב הפנימי שלו, אלא אם פעולה זו נשענת על בקשתו לחקירה פנימית או עזרה רגשית. דרך הביטוי המילולי הוא מסדר את מחשבותיו ואת הרגשות שלו, ודרכם מתגלה לו הרצון שלו, שם הוא מרגיש נח ונינוח יותר

כי כיוון הזרימה ברור לו. זהו האלמנט המושפע בצורה הקלה ביותר. דרך הקשר אל אלמנט האדמה, יסוד מים מקבל את ההגדרה של המסגרת. זו יכולה להיות משפחה או ארגון, עבודה או כל מסגרת אשר דורשת ממנו לפעול, לתרום ולהניע את עצמו. בדרך כלל אלמנט מים נוטה לסגת בתוך קשר, לקבל את רצון הממונים עליו כי הוא לא נוהג לקחת שליטה ואחריות או להיכנס לעימותים אשר עלולים לפגוע בזרימה שלו ולהשפיע לשלילה על עולמו הפנימי. בקלאסיקה זהו אלמנט נזירי מסתגר ומתבודד. גם כאשר הוא חי בתוך מסגרת הוא זקוק להרבה מרחב אישי , לשתיקה, ולהתכנסות אשר לא תמיד מכווונת לתכלית מסוימת. בקשר המשפחתי הוא נוטה לקבל את רצון הכלל והוא מעדיף את רעיון ההמשכיות על פני אושר נקודתי .

במערכת היחסים בין אלמנט מים לאלמנט עץ מתקיימים יחסים של הזנה. אלו יחסי ההזנה בין תמצית לדם, הדם של הכבד מזין את תמצית הכליות וזו מזינה את הדם בתהליך מחזורי. היין של הכליות מזין את היין של הכבד וזהו אספקט חשוב למישור הרגשי של האדם כפי שבא לידי ביטוי במעגל ההזנה דרך הנקודות KI4, LIV8 , GB43

האספקט הרוחני הייני של הכליות הוא ZHI . כח הרצון . מבחינת הסתכלות על 4 עמודי הגורל זו האנרגיה אשר מופיעה בחודש הלידה, קרי מייצגת את האב, האם. חוויות הילדות המוקדמות שהם הבסיס לכח הרצון וכח החיים או במילים אחרות כח פנימי עמוק שמניע את האדם והתורשה שלו. ברפואה הסינית ל ZHI  קשר ישיר אל איכות התמציות, והוא הקובע את איכות ועומק כח החיים. זהו אספקט שכמעט ואינו נתון לשינוי, אלא מתקבל בטרום הלידה כעובדה ומלווה את האדם לאורך חייו. יכול לחזק או להחליש את האישיות, התגובה והרצייה. זהו בסיס מהותי אצל אלמנט המים הנשען על כח הרצון ועומד כל העת בסימן שאלה וספק נצחי. ידיעת הרצון באלמנט המים היא הבסיס האמיתי לפעולה ולחיים עצמם. רצון הוא ראיה של פוטנציאל הדרך עוד לפני שהדרך התממשה. החזון והראיה קדימה יוצרת מרחב, התכוונות, תגובה פנימית שרוצה לצאת לידי מימוש פרקטי. אלמנט מים האסוף בתוך עצמו מונע בעיקר על ידי כח הרצון שלו והוא זה אשר מניע ודוחף את האדם בזרם החיים.

חולשה באלמנט מאפיינת חוסר דיוק ומיקוד רצון. מים חלשים עוסקים בעיקר בתגובה החיצונית לרצון, בפידבק הסביבתי, ברצון לרצות, ואז אובד הטעם כי אדם מאבד את היכולת לאתר מהו הרצון האמיתי שלו.

כח הרצון טומן בחובו פוטנציאל התגשמות. הבסיס איתו מזין אלמנט מים את אלמנט העץ. אלמנט העץ דרוך ומוכן לפעולה, מוציא מן הכח אל הפועל, זקוק לדחף, רעיון, וחזון אותו הוא יוכל לממש בפרקטיקה כמו זרע נובט הפורץ מן האדמה ושואף למעלה מעצם כח החיים. הזנה זו היא הבסיס לעשייה, לדחיפה, תכנון, הוצאה לפועל, דילוג מעל מכשולים וקושי. זהו החיבור הנכון בין רעיון להוצאה לפועל. הגורמים המעכבים הם דווקא אלו של אלמנט העץ. אימפולסיביות, חוסר סבלנות, דחייה וביצוע ברגע האחרון בתוספת לחץ זמן, מהירות, וקושי בשמירה על מתח פעולה לאורך זמן. כאשר המים מזינים היטב את העץ, הם מווסתים את האימפולסיביות והפראיות של אלמנט העץ, מזרימים שקט, התכנסות ומבהירים את הרצון.

מערכת היחסים בין אלמנט אדמה לאלמנט מים (מעגל בקרה) .

כאשר מעגל הבקרה של אלמנט האדמה עובד כראוי על אלמנט המים ישנה כניסה למסגרת שבה מתקיימת התחייבות. צעידה לאורך זמן . זה מאפשר לאלמנט מים להביע מעצמו עומקים אחרים והתנסויות רגשיות אשר מאלצות אותו להרחיב את טווח ההתנסות הרגשית שלו.

אלו אנשים שבד"כ מאד חרוצים בעבודתם. אלמנט מים יאנג נוטה לעיתים לוורקוהוליות עקב הרגשת החובה וההזדהות עם העבודה כדרך ביטוי בחיים. הוא לא מבזבז זמן ומנסה ליצור מערך עבודה יעיל ושיטתי. אלמנט מים אוהב ללמוד את הנושא, להתנסות בכך ואז הוא

נוטה להכניס את הפעולה  "לטייס אוטומטי"  ליצור שיטה או דרך בדוקה ופשוט לעבוד בחזרתיות והתנסות חוזרת ולהפיק מהיעילות הזו רווח התנהלות זו מתרחשת בגלל הישענות של אלמנט מים על עבר, נוסטלגיה. אם הוא חווה הצלחה בתהליך מסוים אז עבורו זה נהר אין סופי של הצלחה. זו שיטה והוא ממצה את המהלך עד תומו בחזרתיות עד אשר הוא נתקע ולא יכול להמשיך. כאשר הוא נתקע או חווה מכשול הוא חוזר לנקודה האחרונה בעבר שם הוא חווה הצלחה או זרימה או הישג ומנסה לשחזר את התחושה והמהלך. לעיתים זו הליכה כאשר העיניים מופנות אחורה, בודקות את הצעדים והמהלכים שנעשו .

הכליות אחראיות ליצירת יין ויאנג, ושימור YUAN, JING , משפיעות על המחזור ההורמונלי של גבר והאישה. הטחול והקיבה מתפקדים בתהליך הטרנספורמציה של צ'י ונוזלים ושולטים על הכליות ותנועת הנוזלים ומעברי המים. כאשר רמת הסוכר גבוהה  יש עודף על שלפוחית השתן ופגיעה בתפקודי הכליה. הכליות מזינות את המח ותלויים באספקת הסוכר של הטחול. התהליכים המשותפים הם רבים וכוללים גם יצירת דם,וויסות נוזלים,  תהליכי למידה וזיכרון. KI YANG מחמם את הטחול ועוזר לו בתפקוד תקין.

במעגל העלבה בו אלמנט מים חזק מאלמנט האדמה משתבשים  התהליכים הללו. או אז האלמנט הנזירי בא לידי ביטוי בצורה עמוקה יותר. הוא יכול להימנע מזוגיות או ממשפחה או קשר מחייב שימנע ממנו צורך רגשי בטענה רציונאלית, הוא ירתום חשיבה פילוסופית לשם כך . הצדקה הגיונית בשם אמונה , דרך מחשבה , או פחד שהוא לא יוכל לכלכל ו או להעניק את הדרוש לא בגלל חוסר יכולתו אלא בשל פחד. לעיתים מופיעה ההכרה שהוא לא רוצה לוותר על העולם הפנימי שלו , ומעדיף לחיות בלבדותו זהו מצב שבו מים מציפים את האדמה וישנה התרחקות מהעולם הגשמי , מחברה , בילוי , דאגה ואחריות לאדם ספציפי ולעיתים אלו באים לידי ביטוי בדאגה להיבטים רחבים יותר כמו עניי העולם , חיות , עמים סובלים וכו'. לא באמת דאגה אשר יכולה להוציא גם פעולה והשפעה ישירה על המצב. בזאת מתקיים מצב של רעיונות וחזון גדול אבל ביצוע והגשמה מועט. מים מציפים אדמה . בניה מחודשת של מעגל בקרה אלמנט אדמה -מים באה לידי ביטוי דרך הנקודות KI3 , BL40 ובמקרים רבים תחייב גם ויסות והנעה של הקשר אלמנט מים - עץ  בטיפול שלא יגרום להחלשת האדמה.KI3, BL65 

או לפעול דווקא דרך חיזוק אש- אדמה - פיזור מים : SP2 , KI2  ,  - TH4,KI3, LIV2 . כל טיפול כזה מוטב כי לא יחליש את הקשר אלמנט מתכת-אלמנט מים אחרת המטרה לא תושג. והכל כפוף כמובן לתמונת הדופק. כדאי גם לזכור כי מים לא באמת יכולים לייצג עודף אמיתי, הם נשענים על תמציות מדודות, ואנרגיה פיסית מתכלה ולכן עודף באלמנט מים יתבטא בעיקר בהכבדה על תפקוד תקין והרמוני של אלמנטים אחרים.

כאשר יש זרימה והזנה טובה של אלמנט מתכת ויש גם זרימה והזנה בין אלמנט מים ועץ ובקרה של אדמה רואים את אנשי מים כשהמוטיב האלטרואיסטי באישיות מוביל אותם אל צורך לעסוק במרחבים עתידיים שמחוץ לקופסא, כמו ארגונים רוחניים המציעים התפתחות, חברות יוזמה, הייטק אשר עוסקות בעתיד, בפריצות דרך מדעיות. אלו אנשים אשר לקחו את החזון של אלמנט המים והשתמשו בו על מנת לקדם או לפתח משהו עבור ההתפתחות וטובת האנושות. המניע הוא רעיון גדול מהם ויכול לרתק את הרצון שלהם ולדחוף אותם לפעולות. זו יוזמה ורצון אשר חורגות הרבה מעבר לגבולות העצמי שלהם דווקא בגלל שאלמנט מים מכיל את שלל האפשרויות ומבחינתו יש הבדל בזרימה בנהר צר והוא מעדיף אוקיאנוס , משמע יותר גדול יותר טוב.  

אלמנט מים ללא תמיכה של אלמנט מתכת וללא בקרה טובה של אלמנט אדמה יכול בקלות לאבד ערכים, משמעת וניקיון לב בבואו לקיים מערכות יחסים \ עסקים. הוא לעולם יעטוף את חזונו בהיבטים נעלים שמציגים את רעיונותיו לטובת הכלל. הדואליות הזו שבו היא מצב פנימי בסיסי שקיים באלמנט המים ולכן , כאשר הוא שומר על מידתיות, סבלנות, יושר, מכוון את מטרותיו ורצונו לטובת הכלל הוא מוצא את עצמו מסופק והרבה פעמים גם מצליח.

כאשר אלמנט מים נמצא בחוסר או שהאלמנט הראשי מים יין YIN  אז היבטים של פחד שולטים בחייו. הדרך שלו להתמודד עם זה היא הימנעות. הימנעות היא נסיגה מקונפליקט אפשרי, ויתור על עימות כשמופיע בו זיכרון של כאב. וכמו שכבר נכתב הכל אצל אלמנט מים הוא נוסטלגי וכפוף לזיכרונות ואירועי עבר אותם הוא מנסה "לפתור" ע"י עיסוק בעתיד. הוא מסמן לעצמו את הפציעות והמכשולים שחווה בעבר , ונמנע מלגשת אליהם. זו הימנעות אשר מבטלת למעשה את היכולת הבסיסית של אלמנט מים , לזרום רגשית .בסיס הפחד של אלמנט מים קשור בעיקר לשליטה, מיניות וכסף.

שליטה היא מפתח באלמנט מים דווקא בשל היותו אלמנט מובל וקל לתמרון. השמירה שלו על עולם פנימי עצמאי ומוגן, הפחד מפלישה, מבטאים קושי ביצירה של אינטימיות והרגשת חסר תמידית. אלו מובילים לצורך בשליטה אשר בא לידי ביטוי במיניות וכסף. אלו אנשים

שמוכנים להקדיש את חיי ההווה שלהם למאמץ מתמשך על מנת יובטח להם פנאי, שלווה ונינוחות בעתיד. הם מנסים להשיג שליטה דרך כסף ומיניות ולדחוק למעשה את הצורך הבסיסי שלהם להיות נשלטים או מושפעים מדי שכן הדימוי של אדם מובל אינו מתאים בהכרח להשקפת עולמם האינטלקטואלית. כדי להתנער מהדימוי הזה הם (בעיקר אלמנט מים יאנג ) מוצאים את הפתרון בעצמאות, חיזוק האגו, שליטה,  

שאיפה להיות במרכז של מוקדי כח. זו צורת חשיבה שאומרת שאם כבר להיות נשלט או מובל אז עדיף בקירבה לאנשים \ מערכות \ ארגונים  חזקים ומשפיעים .עבור אלמנט מים יאנג הפחד מתבטא בדרך כלל כחסימה מחשיפה רגשית. דווקא פעולות מעשיות כמו טיסה, צניחה, צלילה וחוויות הדורשות שליטה עצמית ושחרור , מהוות עבורו אתגר חיובי .

לעומת זאת אלמנט ראשי מים יין לא יכנס לסיכון שבחשיפה ויעדיף להישאר אל מאחורי הקלעים מבלי לקחת חלק במשחק הכוחות הזה. פחד עבורו היא חומה אשר לא מאפשרת מעבר והתמודדות ישירה עם כוחות החיים. זה כמובן גם משרת את הצורך שלו להיות נתמך מוגן. הוא יעדיף להתחבר לארגון \ קבוצה אשר בהם הוא מוצא תמיכה אינטלקטואלית לרעיונות שלו. וזה בהחלט יכול לספק אותו .

1. פיזור והנעה עודף מים - הפיזור הנכון  צריך להתחשב במצב הדפקים בטיפול עצמו, בעונה ובזמן. באלמנט מים אין באמת עודף אמיתי אלא יותר החלשה של אלמנטים אחרים. לכן מוטב לחזק עץ, אש ואדמה מאשר לפזר את המים באופן ישיר. 

האפשרויות הטיפוליות רבות : למשל: עבודה דרך BL, GV בנקודות גב.  KI1, KI3 - BL60 ,BL40- BL65,KI2 וכו' 

2. בניה של הזנה אלמנט מתכת- LU9 ו LU5 פיזור , 

3. פיברומיאלגיה\מחזור- פלישת לחות על רקע של חולשת צ'י דם, חוסר בטחול(SP) בכבד(LIV) וכיס מרה (GB)- עבודה גם דרך TMM, 

GB44, GB34, GB40, GB41 

CHONG MAI 

LIV1, LIV3, LIV6

SI3, SI12,SI13 

TH6, TH10

SP1, SP4, SP8,SP9, SP5

4.יחסי אש- מים- ישנה השפעה רגשית גבוהה והרבה מתח אשר בא לידי ביטוי בפגיעה ב SHEN ומתבטא גם בחוסר האיזון בבלוטת התריס.

העבודה הרגשית נחוצה ביותר והטיפול בדיקור בא על מנת להקל עליה את התהליך. 

,TH5 ,HT8, SI7,PC6, SI16, TH16, פיזור -HT3 ,PC3 

אני רואה את המקרה הזה כאתגר. מעבר לסימפטומים הפיסיים והמעורבות של כל האלמנטים יש כאן בעיקר מצב תודעתי ותפיסת עולם אשר מובילה להחלשת המערכת. מעבר לכך: הרצון הגדול שלה ומוכנות לעשות שינוי פנימי תוך שינוי תזונתי, צמחי מרפא ודיקור אפשרו לה לעשות דרך משמעותית עם עצמה בכל מה שקשור לצורך לשפר את איכות החיים שלה. עם דרך זו הסימפטומים נסוגו. 

 

הרחבה על אלמנט מים

ניתוח מקרה קליניקה 

אישה 

תאריך לידה : 19.6.1963 00:30AM 

פנתה אלי עם שרשרת סימפטומים שהחלו לאחר שעברה לפני 10 שנים תאונת דרכים 

שבה נשברו לה הרגליים והיא עברה ניתוחים וקיבוע. 

שנה לאחר התאונה החלו כאבי שרירים ,פרקים ועייפות שאובחנו כפיברומיאלגיה. ומיד אח"כ 

מחזור הוסת נפסק לחצי שנה, העייפות החמירה ואובחנה כ CMV . 

המחזור חזר באופן לא סדיר לאחר חצי שנה מלווה דימומים כבדים, PMS ,וכאב רב.הרחם שרירני.

כאבים חזקים וקבועים CV16 עם הקרנה לגב 

עלתה מאד במשקל  מאז התאונה, סובלת מעצירות כרונית

כאבי גב תחתון, בירכיים, הרדמות בגפיים. 

אונה ימנית בבלוטת התריס מוגדלת, TSH מעט גבוה 

פיזור מנטלי ובעיות זיכרון 

תסכול רגשי, מתח רב וחרדות - מטופלת בציפרלקס. 

 

      

אלמנט ראשי- גזע היום - מים יין 

מעגל היצירה: 

אף קשר בין האלמנטים אינו מזין את האלמנט הבא בקשר הרמוני ומידתי. 

מעגל הרס: 

אלמנט מים ראשי הורס את אלמנט המתכת 

אלמנט אדמה הורס את אלמנט האש 

אלמנט האש הורס את אלמנט העץ 

מעגל בקרה: 

אלמנט אש מבקר בעודף את אלמנט המתכת

אלמנט מים מבקר בעודף את אלמנט האש 

מעגל העלבה: 

אלמנט עץ מעליב את אלמנט המתכת 

אלמנט מים מעליב את אלמנט האדמה

קומביניציות גזעים

 גזע היום והשנה+ גיל 46-55 מים יין -S10 +  גזע החודש S5 - אדמה יאנג יוצרים צ'י חזק של אש

עמודת השעה S9 מים יאנג+  גיל 36-45 - S9 יוצרים צ'י עץ 

קומבינציות ענפים

עמודת השעה B1 עכברוש(GB) +גיל 56-65 יוצרת קונפליקט 180 לעמודת החודש B7 סוס(HT) 

גיל 6-15 -B8 כבש(SI) יוצר חיבור הרמוני של צ'י אש עם עמודת החודש B7 סוס(HT) 

גיל 16-25 -B9 קוף (BL) יוצר חיבור הרמוני של צ'י מים  עם עמודת היום B6 נחש(SP)

גיל 26-35 -B10 תרנגול(KI)  יוצר קונפליקט 180 עם עמודת השנה B4 ארנבת(CO)

גיל 36-45-B11 כלב (PC) יוצר חיבור הרמוני של צ'י אש עם עמודת השנה B4 ארנבת (CO)

גיל 46-55 - B12 חזיר(TH) יוצר קונפליקט 180 עם עמודת היום B6 נחש(SP) 

האלמנט הראשי מים יין אינו מוזן ממעגל היצירה מתכת ואף נמצא איתו במעגל הרס. מים יין הוא אלמנט מופנם ביסודו והאישה הזו 

עונה על חלק גדול מן הקריטריונים המצביעים על אישיות מופנמת ומכונסת בעצמה השומרת על עולמה הפנימי בקנאות ומנגד מתחזקת אישיות חייכנית, תקשורתית ומסופקת שיש בה מן התעוזה, הישירות והיכולת ליצור קשר, שיתוף, הכלה ושיח פתוח על כל נושא בעולם, מלבד על עולמה הפנימי. 

לאורך כל חייה היא נמצאת בתהליך של חיפוש אחר אינטרקציה, צורך ליצור תקשורת ואחדות עם העולם במנגנון שאינו ברור לה כי היא אינה נעה בעולם על פי מטרות ברורות, אלא בעיקר משמרת  את הביטחון האישי שלה ועושה ככל יכולתה על מנת להימנע מפגיעות. 

אלמנט מים יין מייצג את הצורך האלטרואיסטי לייצר ערך חברתי ומשמעות אשר חורגת מגבולות העצמי. לאורך כל השנים היא מקפידה לתרגל את עצמה במגוון דרכים ושיטות על מנת להעשיר את עולמה הפנימי ברוח וסקרנות, תוך שהיא בוחנת בחשדנות רבה שיטות והצעות רבות לשיפור עצמי, תרגול, סדנאות להתגברות על מכשולים וקשיים, טיפולים פסיכולוגיים, סדנאות רוחניות, מדיטציה, שיפור מיומנויות חשיבה וזיכרון וכו'. כל אלא פעלו ועזרו לה לגבש אישיות בעלת דימוי חזק ולא שביר. אישה פעלתנית, פתוחה עם תפיסות עולם רחבות העושה כל מאמץ לאמץ ולקרקע את כל הידע שצברה לידי ביטוי מעשי, כמו היו שרשרת של נוסחאות הממתינות לצורך מתבקש. 

אלמנט מים יין עם עודף שכזה מחפש ומונע ע"י כמיהה למוצא אל הים הפתוח ויציאה מאגם העימדון. הכמיהה לזרום או לכל הפחות לשוט לאורך נהר החיים בנינוחות, הופכת למשאת חיים שלכאורה מגמדת את השאר. אך אי אפשר להתעלם מן הקושי הבסיסי הטבוע בה. קשיחות החוקים הנובעת מן העובדה כי אלמנט המתכת אינו מזין את אלמנט המים, לכן המים מתפזרים או במקרה שלה נקווים לאגם גדול שהיא נעה בו ברצונה מצד לצד על פי מה שמתרחש בעולם החיצוני. 

חוסר התמיכה של אלמנט מתכת לא מאפשר מיקוד של אלמנט המים. יש הרבה בלבול ופיזור, ריחוף, והאדם נע מדבר לדבר במנגנון שלא תמיד ברור גם לו. היא יודעת המון דברים ושולטת על הרבה תחומים אך הם לא מאוגדים לידי חשיבה מובנית ועקבית אלא כאוסף של רעיונות שהיא אספה במשך החיים ומטרתם העיקרית היא לתת פתרון מעשי במצבים הדורשים זאת. גישה כזו מגבירה את כושר ההישרדות ויוצרת נוקשות בסיסית בגישה כי אלמנט המים לא מאפשר לעצמו את הגמישות והזרימה הטבעית המונעת לכיוון מסוים ולא יודעת כיצד לשמור על הרגשה נאותה ומיקוד בדרך. 

בכל פעם שהיא מתפזרת היא מרגישה תחושת כישלון או שהיא נתפסה לא מוכנה, לא בשליטה. אלמנט מים יין נובע מתוך מקור של פחד בשל הסגירות הטבעית, ההתכנסות והצורך לשמר את עצמי מבודד, ומוגן מפני העולם שבחוץ. התרגול והלמידה הרבה לאורך השנים בנו מחשבה המודדת ערך והצלחה ולא תמיד היא נינוחה מספיק על מנת להבין מהו הרצון האמיתי שלה, הוא מוסתר אפילו מפני עצמה. זה מקרה די קלאסי שבו חוסר באלמנט מסויים מזין, יוצר ובונה אובססיה אמיתית לאותו חוסר עד כי האדם מאמץ לעצמו הלך רוח, מחשבה, והתנהגות אשר מדמה את המצב הזה. כמו הוא מתאמן כל הזמן על מנת להגיע להישגים אלו. לכן, דווקא חוסר המתכת שאינה מזינה את אלמנט המים מייצרת התעקשות על מיקוד, הפרדת טפל מעיקר, ערכים, צורך בשלמות, אבחנה, אינדיבידואליסטיות ושליטה אך בפועל מתקיים מאמץ עצום והרבה משאבים מופנים על מנת לקיים את התכונות הללו בתוך מסגרת אשר אינה יודעת או יכולה לקיים את עצמה מעצמה ללא מאמץ ובאופן טבעי. התוצאה היא נוקשות בגישה שלה לעצמה וחוסר פשרה כי הפחד שולט מתחת לפני השטח ולא מאפשר חשיפה. 

העודף הגדול של אלמנט המים לא יבוא לידי ביטוי בעודף אמיתי ברמת האיבר כי אין באמת אפשרות כזו, הלוא הכליות (KI) והמים עוסקים בתמציות ותהליכים חסרים של אנרגיה מתכלה ולמעשה "העודף" יכביד בסופו של דבר על תפקוד של מערכות אחרות, אך ברמה הרגשית והמנטאלית  לעודף כזה יש ביטוי אמיתי, התנהגותי ומכריע בחייו היום יומיים של האדם. לכן, בהקשר של אלמנט מתכת לא מזין את אלמנט המים. מתקיימת כאן: 

1. הסתרה של תוכן פנימי, וגוף רגשי אשר אינו רוצה להחשף מפחד ופועל על מנת להסתיר את עצמו. 

2. אובססיה הנובעת מחוסר המתכת הגורמת לכך כי תכונות מתכתיות כמו מיקוד, צמצום, דיוק וערכים יוחזקו במאמץ והשתדלות הגובים מחיר אנרגטי גבוה על מנת לשמר דימויים אלו, גם אם אינם "אמיתיים" אלא משמשים כהרגלים נרכשים. מה שגורם לנוקשות יתר, מאמץ, חוסר פשרה ורכות עם עצמה. 

3. זה ניסיון ומאמץ לבנות את מעגל ההזנה ולהחזיק אותו בכל מחיר ע"י מערכת עקרונות. ואכן מוסכם כי צריך לבנות מעגל כזה והוא אף חשוב ביותר, אך המחיר ומידת המאמץ מרוקנים מערכות אחרות ואף מתישים לבסוף את האנרגיה המתכתית. 

מבחינה מסוימת ישנה הקלה כי ניתן לראות שבגיל 16-25 היא נכנסה לתקופה של מתכת יאנג S7 וקוף B9(מתכת יאנג), לכאורה מתכת כפולה אשר הוסיפה לה תמיכה רבה. כששאלתי אותה על כך היא ציינה כי בגיל צעיר היתה מופנמת מאד, סגורה ושקטה. היו לה קשיים רבים בלימוד אותם היא שייכה לבעיית התארגנות שאובחנה בגיל מאוחר, כי אבחון כזה לא היה מקובל בזמנים אלו. סביב גיל ההתבגרות (17)חל מהפך והיא הפכה מרדנית ודעתנית והחלה לעמוד על שלה באותן נקודות בהם זיהתה את הרצון הפנימי שלה. החיזוק של אלמנט המתכת יאנג כשהוא אמיתי ותקף  יוציא את האדם מן הכלל ויאפשר לו ללכת בנתיבים אלטרנטיביים או במקומות בהם היכולת האינדיבידואלית תבוא לידי ביטוי. כאן בגלל עודף המים הגדול מאד חיזוק המתכת היווה דווקא את ההזדמנות לקבע את התהליכים ולצמצם את האפשרויות (כי המתכת עדיין בחוסר) ובמצבי חוסר האדם מחפש אחיזה ושליטה. המהלך הבא שעשתה הוא כניסה אל מסגרת (עם הגיוס לצבא) ולאחריו הלכה ללמוד את נושא הכספים (אלמנט מתכת) ומיד נכנסה לארגון ומסגרת קבועה שעובדת עם גורמים הקשורים לים ושינוע (אלמנט מים), זו עבודה ברורה ויציבה ללא אפשרויות תנועה או התפתחות, אלא שגרה אשר מתרגלת כל העת את אותו נושא חשיבתי\ ארגוני. מסגרת שהיא עוגן עבורה ואיננה מאפשרת לה להתפזר. נשאלת השאלה למה המתכת עדיין היתה בחוסר למרות המיקוד המשמעותי? התשובה היא כי באופן בסיסי תמיד התנועה המחזורית של 10 השנים תניע איתה הזדמנויות ונושא למיקוד אך עדיין ולעולם הוא יהיה ביחס לנתונים הבסיסיים המולדים ב 4 העמודים הראשיים. בנוסף הקוף B9 יוצר חיבור עם ענף היום נחש B6 והם יוצרים יחדיו צ'י של מים. חיזוק מים שהיא לא צריכה אשר קשור אל ענף היום קרי האגו שלה, הצרכים ובן הזוג. 

בתקופה הבאה בין גיל 26-35 מתכת יין S8 ותרנגול B10. מתכת יין בגזע יוצר מים ושוב היא מקבלת חיזוק ותוספת מים שהיא לא זקוקה לה ורק מגבירה את הקונפליקט במעגל ההרס (מים -מתכת) בשנים הללו היא התמסדה וילדה. בשנה האחרונה של התקופה, בגיל 35 היא החלה בתהליך גירושים. הסיבה המרכזית כפי שציינה אותה "התחתנתי מהסיבות הלא נכונות עם האדם הלא נכון, רק כי רציתי מסגרת" 

מעניין לראות כי שנות המתכת (20 שנה) אפשרו לה סוג של מיקוד, כניסה לתוך מסגרת, לימודים, עבודה, נישואין, ילדים. כל אלו בסביבה של אדמה חלשה יחסית, מה שאילץ אותה "להחזיק" את המערכות הללו במאמץ והשתדלות כל הזמן. 

כל התקופות הבאות (36-45 מים יאנג S9 כלב B11 (אדמה) , 46-55 מים יין S10 חזיר B12 (מים ) , 56-65 עץ יאנג S1 עכברוש B1 (מים) )

כולן מכילות מים או רק מים שבאים בתוספת אל עודף המים הקבוע והמולד ב 4 העמודות הראשיות. לכן ברמה הפרקטית בסביבות גיל 40 היא התגרשה, עזבה את העבודה ובעצם ויתרה על המסגרות והעוגנים שבנתה ונכנסה אליהם מגיל צעיר יחסית.  כל מה שהתרחש לאחר מכן היה מאמץ ורצון מאד גדול לצאת מן "הים הגדול של העצמי" לכיוון אלמנט אש בכל מחיר. 

התפקוד אם כן הוא דואלי כי היא חיה על שתי מערכות. מצד אחד מתקיימת נוקשות וחוסר פשרה אך מהעבר השני מתקיימת מערכת חיצונית אשר עושה הכל על מנת להקל על עצמה בעקבות אותה נוקשות לא מתפשרת שמכבידה, מעייפת ומכניסה הרבה מתח לחייה. לכן הפתרון שמצאה הוא בנית דימוי חיצוני שמח, חייכני ואופטימי הבא לידי ביטוי במספר הקשרים משמעותיים הבאים לידי ביטוי בעיקר ע"י הקשר אש מים ובמידה מסויימת ופחותה גם אלמנט עץ. 

מאד מעניין לראות כי כל הגזעים בעמודות הראשיות שלה (שנה , חודש, יום) מייצרים צ'י אש. עמודת השעה מייצרת צ'י עץ. זה מסביר באופן עמוק וממוקד את אותו דימוי חיצוני של אישיות שמחה, למרות שנקודת המוצא אומרת כי השרש נמצא ולעולם יהיה אלמנט מים יין. הביטוי העוצמתי של האש נמצא בקוטביות אש- מים, באותה נקודת קוטב שבה אלמנט האש מביע את עצמו, מתרחב ולא מתכווץ, מביע עצמו באופן מלא דרך תקשורת בלתי אמצעית. ספונטניות לא מכוונת וצורך אמפתי בסיסי  להזדהות ולהרגיש את מה שהאחר מרגיש ודבר מן הנתינה שלו, מן האהבה, דבק באדם הזה. הוא עצמו מקבל משמעות והכרה ומכאן גם מתקיימת פעולה ונתינה.

אלמנט מים יין רגיש מאד אך מקיים את התקשורת שלו דרך הפילטר הרציונאלי. הוא נסמך על עובדות ועל מה שלמד מניסיון. אותם פרטים, פעולות, ניסיונות, מידע והכשרות שעבר נזרקים אל הצורך של המצב או האדם שמולו. וגם אם הדבר נעשה ברגישות והקשבה הוא עדיין רציונאלי. אלמנט אש לא עוסק ברציונליות, הוא עוסק במודעות ובדברים שהם ברמת הידיעה הפנימית שלו, בכושר האינטואיטיבי וביכולת שלו להיכנס אל מצבים של הצד השני, להבין אותם ןלהביא תועלת והתייחסות רגשית ישירה לסביבה.

אין ספק כי קיימים בה הצרכים והיכולות הללו. שהיא אמפטית, קשובה, אינטואיטיבית, וקיים בה הפוטנציאל להבין, לפעול ולחיות באופן ספונטני ולבלתי אמצעי, ביחסי תקשורת והדדיות עם אנשים אחרים. אך עדיין אותה התנייה של אלמנט מתכת נהרס ע"י אלמנט מים והעיקשות והנוקשות שהקשר הזה מייצר בתוספת עודף המים הכללי, לא מאפשרים באמת לאלמנט אש להביע את עצמו, אלא לפרקים ולכן התסכול הרגשי, החרדות, המתח המתמיד וההרגשה שהיא אינה נאהבת, רכה וזורמת עם עצמה והסביבה, נוצרים מעוצמת הניגודיות והמרחק שבין הפוטנציאל של האש שרק רוצה להתגשם ולהראות את יופיו ואיכויותיו, לבין התפקוד  שעוסק במידת ההישרדות. נוקשות וקפדנות שהם ציווי עצמי מצמצם הגובה מחיר רב.  האש המופיעה לפרקים היא אותו מוטיב מרענן וחייכני, אופטימיות בסיסית שאיננה נכנעת אל התסכול הפנימי ומרימה את הראש וזוקפת את הגב ומאמינה כי אותה אהבה שהיא מייחלת אליה, גם אם יש בה מעט מן הפנטסיה,  עדיין נותנת לה משמעות לחיים.  

אלמנט העץ מופיע במידה פחותה ומבטא בעצם את הגשר הדרוש בין תפקוד אלמנט המים לבין אלמנט האש. זהו הגשר שיכול לנקז את עודף המים ולתעל אותו אל אלמנט העץ והאש, ולאפשר לסביבת הרעיונות של המים לזרום ולהביא לידי ביטוי את סך הפוטנציאל הגלום בתוך האישיות ולאפשר את הזרימה הרגשית שהיא הבסיס לתפקוד התקין והנכון שלה.

עמודת השנה

אלמנט עץ מופיע אצלה בהקשר עיקרי והוא עמודת השנה. מים יין S10 וארנבת B4 (עץ יין) מיקום כזה מבטא את הצורך להראות מבט חברתי שיש בו מן הקלילות ומן התנועה המאלתרת המשנה את כיוונה על פי צורך. זהו עץ חלש שאין לו את התנופה והדחף להוביל אל מטרות והישגים בנחישות, אלא מנסה לבנות דימוי של "מחפש הזדמנויות" . עץ יין קלאסי או ארנבת B4 יחפש עבודה ועיסוק שיש בו עניין ותנועה, שהוא בנוי על פרוייקטים אשר דורשים ריכוז מאמץ שלאחריו מתקיימת הקלה והרחבה, תחושת חופש. 

הבחירה המקצועית שלה היא בכלל מתכתית וכלל לא נוגעת בעולמות העץ אלא המים.  התקופה בה החלה לעבוד 26-35 היתה תקופת מתכת יין- תרנגול B10 (מתכת יין) שמקיים קונפליקט 180 קוטבי לארנבת בעמודת השנה. זה לא איפשר  מימוש של אנרגיה כזו(עץ) להיפך ישנו דיכוי של עץ וסימפטומים רבים של חסימת צ'י דם באלמנט העץ. כאשר היא עזבה את עבודתה בסביבות גיל 40 - מים יאנג S9 וכלב B11 (אדמה) היא עשתה זאת מתוך מחשבה לחפש עבודה בתחומים שמאפשרים יותר חופש ולא מונוטוניים ושגרתיים כמו שהיא עסקה. היא רצתה לעזוב את התחום של הכספים. הענף S9 מים יאנג יוצר צ'י של עץ , והענף B11 כלב יוצר צ'י הרמוני של אש עם הארנבת B4 בעמודת השנה. זה עורר אצלה צורך אמיתי בשינוי והיא רצתה לעבור לעבוד בתחום של אירועים, הפקה, פרוייקטים שיש בהם תכלית רגשית ושמחה ואכן הצליחה מעת לעת לעשות את זה אך לא יכלה לשמר את האנרגיה הזו לאורך זמן בשל חולשתה הבסיסית (אש-עץ)ולכן זה בא לידי ביטוי רק לסירוגין, בתקופות משתנות שהעניקו הרבה סיפוק והגשמה אבל גם כילו את המשאבים שלה ורוקנו  במהירות את מאגרי האש-עץ שלה. 

בהפסקות הארוכות שעשתה מעבודה אלמנט העץ חזר אל הסטגנציה. בסופו של דבר הסטגנציה העמיקה. 4 שנים לאחר הגרושים ועזיבת העבודה היא חוותה תאונת דרכים קשה ושברה את 2 רגליה, עברה מספר ניתוחים וקיבוע. זהו ביטוי לעצירה של תנועת העץ ועודף המים ולקונפליקט אדמה מעליבה עץ שמתקיים אצלה באופן קבוע. התקופה גיל 36-45 מים יאנג(יוצר עץ) וכלב B11 (אדמה יאנג) משקף את העימות הפנימי בין אלמנט האדמה לאלמנט העץ. התאונה גרמה לטראומה רגשית, התכנסות ודיכאון, עימדון מים, אדמה הורסת אש ומעליבה עץ. נוצר כיבוי מערכות ואכזבה רבה מאד מעצמה על שלא הצליחה לפתוח באמת את ערוצי האש-עץ שלה להוביל לתכלית רגשית מספקת לאחר שעזבה את עבודתה ונישואיה. התאונה וההלם גרמו להתמוטטות של הטחול (SP) ,היא עלתה במשקל, לחות הצטברה והחמירה מאד את הדיכוי אדמה-אש-עץ .שנה לאחר מכן החלה לסבול מכאבים, נפיחות והרדמות בכל המפרקים, כבדות בשרירים ועייפות שאובחנו כפיברומיאלגיה, מחזור הוסת נפסק ולאחר כמה חודשים העייפות אובחנה ב CMV. 

ההתמוטטות של הטחול(SP) והסטגנציה הרגשית המתמשכת, המשבר, הפרידה, גרמו לפלישת לחות על רקע של חולשת צ'י דם עקב חולשתה. פגיעה ברמות TAI YANG, YANG MING והתמשכות הסימפטומים והלחות פגעו ב WEI QI והחלו התקררויות תכופות ושפעות שהגיעו לביטוי של CMV לאחר תקופה. חוסר האיזון בבלוטת התריס רק מעצים את הסימפטומים ומקשר אותם אל מערכת היחסים אש-אדמה-עץ. 

המחזור שהופיע לאחר חצי שנה מלווה כאבים קשים ודימומים נמשכים ומתארכים רק מצביע על עומק הסטגנציה של צ'י ודם ועל החולשה של הטחול (SP). 

עמודת החודש

עמודת החודש אדמה יאנג S5 (יוצר אש ) B7 סוס (אש יין). 

עמודת החודש היא ביטוי למה שמניע את האדם, הקצב, התנועה וההנעה שלו מושפעים ונגזרים מהיחסים המתבטאים בעמודת החודש. האנרגיה אמונה על השרשיות של האדם ועל מה שניזון וקיבל מרגע לידתו. בקרב הוריו, בחוויות הילדות המוקדמות שלו,במסגרות החינוכיות המוקדמות. אותם היבטים אשר מעצבים ומגבשים את מערכת האמונות הראשונית המתגבשת לכדי אישיות. 

אבא שלה כפי שהיא רואה אותו מיוצג ע"י גזע החודש - אדמה יאנג S5 (יוצר אש) , האמא ע"י הענף סוס B5 (אש יין). שני ההורים מייצגים ויוצרים אש. אותו ביטוי שהוא משאת נפש עבורה אך הוא נמצא בחוסר ואף האדמה גוברת במעגל הרס על האש ולכן כפי שהיא רואה את זה 

הקשר המקרקע של ההורים שלה אליה לווה בתמיכה ואהבה, דאגה ומסירות אך עדיין היא מרגישה בחיסרון הרגשי באופן מתמיד שכן בחוויתה היא כלואה בלב אגם גדול, מבודדת, אך לפרקים בקרב מפגש עם בני אדם היא שמחה וחייכנית והמצב הרגשי הפנימי נדחק הצידה למקום שהוא מפריע פחות עד שהיא חוזרת חזרה ללבדותה הפנימית. 

קשר ההורים אדמה-אש מראה כי הדומיננטיות של האב גבוה משל האם וביחס אליה (מים יין) היא גוברת על שניהם במעגלי העלבה ובקרה עודפים. זהו המקור לעצמאותה, אך גם לריחוק הטבעי שהיא חיה בו מבחירה. 

עמודת היום 

עמודת היום מייצגת את העצמי (גזע) ואת האגו, הצרכים ובן הזוג (ענף). היסוד הראשי שלה בגזע מים יין S10, מארח את ענף היום נחש B6

(אש יין) זהו ביטוי נוסף ועמוק של הקצוות הרגשיים שהיא חיה בתוכן אש-מים ,כי נקודת המוצא היא מים יין, זהו הביטוי של האופי וממנו נגזרות גם רוב התכונות של האישיות. הענף המבטא את הצרכים, התשוקות ואת בן הזוג.  במקרה שלה זה ביטוי לקוטביות הפוכה.  אלמנט האש מופיע גם ב 3 גזעים בעמודות הראשיות אך היחס הכולל נמצא בחוסר ומופיע לסירוגין, בתקופות מסוימות. אך הוא משאת נפש, ציפייה. זה דורש הרבה מאמץ, תקוות ואכזבות כי הצרכים והאגו שלה דוחפים את הצורך הרגשי למקום של ביטוי פתוח, מתמזג, מתרחב , שמח , חייכני ומודע ואת ההשלכה הזו היא עושה גם על בן הזוג שלה. לכן: כיצד היא יכולה באמת לבטא את היסודות של אלמנט אש כשנקודת המוצא שלה היא מים יין בעודף עצום על אש? 

זו סוגיה שאפשר לדבר עליה רבות ופירטתי אותה בהרחבה בתחילת המקרה. באם היה מופיע ענף אש באחד העמודים בנוספים (10Years)

יכול להיות שהחוויה הארצית הזו היתה מתאפשרת כמימוש אך זה לא יקרה בחיים אלו כי אין ולא יופיע ענף כזה ולכן זהו פוטנציאל מתגלם הנמצא במאבק התיאורטי של התודעה. זהו מצב חומק לא יציב ומופיע לסירוגין כי בכל שלב שכזה ישנה נסיגה חזרה אל עודף המים.  

מגיל 36 עד גיל 65 העוצמה של המים רק מתגברת ויש להתייחס לזה כאל פוטנציאל המופיע בנתונים אך זה מצביע מניסיוני על מאבק מתמשך ומתעתע, כי קיימת הזדהות עם אש, בשל עבודת האגו והיא בטוחה לחלוטין שהיא נושאת יותר תכונות אש מתכונות מים וזה התעתוע כי קשה לה לקבל עצמה ביסוד שנולדה אליו, היא שואפת להשתחרר ממנו. ובזה צריך לטפל. 

החיבור אל בן הזוג שלה לא הותיר הרבה אפשרויות מלבד פרידה. רמת האכזבה היתה גבוה, הפגיעות וההרגשה שהיא אינה נאהבת ונחשקת עמדה ביסוד הקשר הזה ועזרה להתגברות התעתוע. המחשבה שהיא תחלץ מן הקשר ותמצא את הקשר האופטימלי התבררה לעת זו כטעות, להיפך היא התחפרה בעצמה יותר, יצאה והכירה פחות כי הרגישה אצלה אכזבה וכעס שקשה לה מאד להשתחרר ממנה. בדיעבד זה גרם לחרדות והעצמת הפחדים שלה, היא הרבתה בטיפולים פסיכולוגים שהמשיכו לטיפול תרופתי ודיכאון. 

היא פנתה אלי לטיפול לפני כמה שנים בתקופה של גיל 50- מים יין S10(יוצר אש) ו B12 חזיר (מים יין) - שוב היבט קוטבי של מים אש שחוזר שוב שוב בווריאציות שונות לאורך החיים. החזיר B12 (מים ) יוצר קונפליקט חזק אל הנחש B6 (אש ) ושוב מוריד את האש כי המים גוברים. 

אסטרטגיה טיפולית 

היא פנתה אלי לטיפול לפני כמה שנים בסביבות גיל 50. 

התאונה סביב גיל 40 גרמה לטראומה רגשית, התכנסות ודיכאון.  פגיעה בSHEN 

התאונה וההלם גרמו גם להתמוטטות של הטחול (SP),היא עלתה במשקל, לחות הצטברה והחמירה מאד את הדיכוי אדמה-אש-עץ.  היא סובלת מכאבים, נפיחות והרדמות בכל המפרקים, גב, כבדות בשרירים ועייפות - פיברומיאלגיה- פלישת לחות על רקע של חולשת צ'י דם, חוסר בטחול(SP) בכבד(LIV) וכיס מרה (GB). פגיעה ברמות TMM. 

מחזור הוסת נפסק לאחר התאונה, הופיע לאחר חצי שנה מלווה כאבים קשים ודימומים נמשכים ומתארכים רק מצביע על עומק הסטגנציה של צ'י ודם (LIV)ועל החולשה של הטחול (SP)ודם.  רחם שרירני, מיומות. 

פגיעה ברמות TAI YANG, YANG MING והתמשכות הסימפטומים והלחות פגעו ב WEI QI והחלו התקררויות תכופות ושפעות שהגיעו לביטוי של CMV לאחר תקופה.

כאבים קבועים בהפיגסטריום ו CV16. עצירות כרונית. 

חוסר האיזון בבלוטת התריס רק מעצים את הסימפטומים ומקשר אותם אל מערכת היחסים אש-מים עם מעורבות של עץ. 

דפקים : 

חלש וחוטי : HT\PC\

מתוח  LIV\ST\GB\BL

מתגלגל וצף : SP

חלש:LU\ KI

  אשמח ואודה לכם אם תשתפו  אחרים

צרו קשר

TEL- 054-4864312

עקבו אחרי

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle

 Dragonfly.co.il © 2019 כל הזכויות שמורות ל- רן בן-אלי