top of page

7 הרגשות ו- 5 האספקטים הנפשיים (SHEN,HUN,YI,PO,ZHI )ברפואה הסינית 

התהוות מחלה ברפואה הסינית אינה נוגעת רק במישור הפיסיולוגי של האדם אלא צופה ומחפשת את השינויים לפני שהם מגיעים לידי ביטוי בגוף. הקשר גוף נפש הוא עמוק גם אם לא קיימת התייחסות מעשית לכך אצל כל השיטות והמטפלים בתחום של הרפואה הסינית.

מצב של בריאות ומחלה מבוסס בסופו של דבר על מצב הצ'י וכיצד צ'י זה נע ומתנהג ובעובדה חשובה שהיא התייחסות אל כל מחלה ותופעה כאל חסימה והבנה שכל המחלות והתופעות נובעות למעשה מחוסר איזון.  השורשים של הרפואה הסינית מונחים על יסודות דאואיסטים וקונפוציאנים ולכן בסיס ההסכמה אומר כי האדם הוא מיקרוקוסמוס ליקום המקיף אותו. הוא חלק ממנו, מושפע ומנוהל על פי אותן תנועות צ'י רחבות ומקיפות יותר מכפי שההכרה שלו תוכל להבין. 

ההכרה בכח עליון, אנרגית אם, היא הבסיס להתפתחות וליציאה מתוך המרחב הארצי המוכר על מנת לחקור ולהכיר את אותם גורמים משפיעים ותומכים המניעים את הצ'י במערכות רחבות יותר שניתן לתרגם אותן כיחסי צ'י, YIN YANG וחמשת הפאזות.

זרימת צ'י נאותה אומרת כי אם אדם רגוע, שקט ונמצא בריקות, משמר את ה JING וה SHEN שלו אזי הוא במלוא הפוטנציאל למצב בריא ומאוזן , ללב שמח והכרה צלולה. זהו המצב בו הוא יכול לנהל את שבעת הרגשות שלו (שמחה, דאגה, צער, פחד וכעס, מחשבות יתר, חרדה) באופן הרמוני ומבלי שיפריעו או יפגעו באיבר החשוב ביותר שלו, הלב. 

אם ניקח שוב את המשפט  ונשאל מהו אדם רגוע ושקט? אז לכאורה זה יכול להיות אותו אחד שעושה מדיטציה ויודע כיצד להתמרכז, להתבונן, ולהשקיט את ה MIND שלו. אבל זו לא הטכניקה אלא נקודת המוצא המחוברת אל הלב ומבקשת אמון.לכן אותו אחד הנמצא באמון ויודע כי הוא צועד על דרך נאותה, התואמת את הבחירות שלו הינו בעל פוטנציאל להיות רגוע ושלו כי הוא מקבל הד פנימי נאות למעשיו ובחירותיו ויש לו אפשרות טובה יותר להגיע לאיזון. זה לא מבטל כמובן את הצורך בהתבוננות או לתרגל וללמוד להשקיט את הMIND אך נקודת המוצא היא אישור פנימי של ההרגשה. הנקודה השניה היתה ריקות. זהו מושג מורכב המתאר את השקיפות של הלב והיכולת של האדם "לרוקן" את עצמו, להביט בצורה רחבה, אובייקטיבית, להסתכל אל מעבר למיסוך שהממשות מספקת דרך השתקפויות והיסחי דעת ולשמר את הJING ו ה SHEN שלו ואת התאום ביניהם. 

SHEN - MIND 

באם האדם הוא מיקרוקוסמוס ליקום והוא ניזון ומשתקף ממערכות צ'י רחבות יותר, צ'י עליון או אנרגית אם, הרי הוא תוצר של ישות זו ולכן הביטוי  SHEN הוא ביטוי של מושג הנשמה שהיא תוצר של אנרגית זו. אנרגית האם או (WU JI) היא הפוטנציאל המוחלט (ריק), ההיגיון הטהור והמודעות השלמה. מערכת שהינה רעיון קוסמי ומודעות טהורה שדרכו ועבורו מתממש ה SHEN  בעולמות האדמה והאדם (EARTH - MEN). הניצוץ שהינו הנשמה (SHEN) הינו חלקיק מודעות של אנרגית האם המלאה (WU JI ) , ועבורה חלקיק מודעות זה מקיים את המסע בעולמות האדמה והאדם, שם על ידי חוויות ארציות, רגשיות, התנסות ומערכות יחסים, מיושם המימוש הארצי העוסק בכל הקיים (WAN WU )ולמעשה סך ההתנסויות הללו בעולם החומר הינו - התודעה.

הנשמה (SHEN) יוצאת מתוך הריק (WU JI ) ונושאת עימה ניצוץ מודעות שהוא הפוטנציאל שלה למימוש. עוד בטרם הכניסה אל גוף הלידה ישנו מפגש של היין והיאנג על הווריציות השונות הנגזרות מתוך שלל האפשרויות, על פי מפת שמיים מוקדמים. כניסת ה SHEN מתחילה בחודש השלישי להריון ומבחינת חוויה ישנו תיאום בין מערכות הגוף השונות תוך התגבשות והתפתחות האיברים. רגע הלידה משקף נקודה בזמן המסמלת מפגש ראשוני עם "העולם" או חווית גוף\ רגש\ תודעה שונה מאותו מצב טרום לידתי בו העובר נמצא בסביבה מימיית. שם מתרחש המעבר למפת שמיים מאוחרים בשל  החיבור אל הקיים (WAN WU). 

 

ראי הנפש ברפואה הסינית

 קורס אונליין בחמשת האלמנטים, אסטרולוגיה סינית 
וארבעת עמודי הגורל 

אייקון

המודעות הטהורה הינה נגזרת של ריק והיגיון טהור (לא היגיון ארצי) לכן היא פוטנציאל מוחלט. הפוטנציאל יכול להתממש רק במצב ריק כי ריק מכיל הכל ולשלמות אין לאן להתפתח. מתוך אותה מודעות טהורה, שלמות והיגיון טהור נוצר רעיון שהינו רעיון החוויה בחומר או המרחק והחיבור בין WU JI ל WAN WU . המרחק בין הריק (אלוהי) לקיים. 

ההבדל בין שני אלה: בעולם (הגשמי) הקיים ישנם רגשות, חוויה, הרגשה ובחירה. בעולם הריק הנצחי קיים רק פוטנציאל של היגיון טהור ומודעות מלאה אך אין אין החוויה הארצית המתגלמת כתודעה. 

החיבור אל השמיים והארץ מאופיין אם כן במעבר הזה בין הריק (פוטנציאל) לבין הקיים ואלו מתוארים כיחסי כוחות דרך 8 הטריאגרמות, 5 האלמנטים ובאים גם לידי ביטוי בגזעים והענפים דרך התיאור של הגזע כפוטנציאל שמיימי  והענף כמימוש ארצי. 

התפקיד האמיתי של ה SHEN הוא להיות מוגן וליישם את גרעין המודעות שהוא קיבל מאנרגית האם (WU JI) ע"י צבירת חוויות והתנסויות בעולם הגשמי המתגבשות לכדי תודעה. בעולם הקוסמולוגיה הסיני הנשמה (SHEN) היא נצחית ולכן חוויותיה בגוף נשמרות בגוף תודעה שהוא סך המימוש הרגשי\ חוויתי. בכל אחד קיים ניצוץ אלוהי (במודעות)וכל אחד הוא שיקוף של האלוהי. אותה ייחודיות הניתנת לכל יצור חי בעולם הזה יכולה להתממש דרך חוויה תודעתית המאוחסנת ב SHEN ומחוברת אל אנרגית האם. החיבור בין שמיים לארץ  הוא הגשר הנמתח בין הפוטנציאל השמיימי לבין החוויה הארצית כאשר על השמיימי לנהל את הארצי על פי אותו קוד ייחודי\ ייעוד\ בחירה שניתן "בניתוק" של SHEN מהשלם האלוהי והתחברותו אל הגוף הגשמי בחודש השלישי להריון. זהו גם הקשר בין ה SHEN ל ג'ינג (JING) והאינטרקציה ביניהם המקשרת בין חיבור שמיים(מודעות) לקוד ייחודי המאוחסן בתמצית (מוזן ב KONG QI ו GU QI ). 

המודעות (היגיון טהור) עושה שימוש בתודעה (חוויה רגשית \ תחושה) על מנת לצבור חוויות והתנסויות ובכדי לממש את הרעיון שלשמו הכל נוצר. מעצם "הניתוק" של SHEN מתוך המודעות המלאה (WU JI) וההתממשות בתוך גוף פיסי נוצרת חווית חוסר המחפשת ושואפת אל החיבור מחדש והיא מייצרת למעשה חוויה של בדידות. הרגש, החוויה והגוף הפיסי אלו אלמנטים אשר מסיתים, מעכבים ומקבלים לעיתים את מלוא תשומת הלב, דרך כאב, וניסיון להשתחרר ממנו. בסופו של דבר "המשחק" בעולם הזה הוא חוויתי וכל עוד ה SHEN מנהל את התודעה דרך חיבור המודעות, יש לו אפשרות לנוע על נתיב מתאים ולשמר את הייחודיות האישית דרך הקשר הנצחי עם WU JI. 

הלב הוא הקיסר. הוא "מאחסן" את ה SHEN , ומקיים את הקשר הנצחי עם WU JI ומאפשר את זרימת התודעה דרך חוויות, רגשות ומימוש כפי שהן באות לידי ביטוי בהבנה של הלב (HT). הצעידה בנתיב נכון על פי ההרגשה מחזקת את ה SHEN בידיעה כי הוא פועל למימוש אותו ניצוץ מודעות בגוף גשמי, כך שהתודעה והחוויה משמשים ככלי יישומי לאותה מודעות רחבה. התודעה מסמלת  צביר התנסויות וחוויות  היכולות לבוא לידי מימוש רק בגוף גשמי.  זהו החיבור בין הפוטנציאל המוחלט, ההיגיון הטהור הנישא בידי המודעות שנציגה הוא  ה SHEN ,המשתמש בחוויות, ההתנסויות הרגשיות וההרגשה על מנת לצבור חוויות בעולם הקיים (WAN WU )וכל אלו מתגבשות לידי תודעה. 

החיבור של SHEN (המאוחסן בלב) למודעות הינו נצחי וקיים אך הוא יכול להיות מוסת ואז אין אפשרות לראות את התמונה הרחבה או לחיות ולתפקד בגוף הגשמי כאשר המודעות מובילה וזה משפיע על הבחירות שהאדם  יעשה ועל כיוון הצעידה שלו בנתיב החיים. החיבור אל ה SHEN אינו דורש מאמץ מיוחד אלא הקשבה ואמון.

כולנו מחוברים וניזונים מאותה אנרגית אם באופן דומה אך כל אחד ואחת מאיתנו בא ליישם את התנסות המודעות שלו בדרך שונה עפ"י הבחירה שלו ולפי הדרך בה יאסוף את החוויות הארציות לכלל תודעה ויישום. 7 הרגשות (שמחה, פחד וחרדה, דאגה ומחשבות יתר, צער וכעס) הם הגורמים המעכבים וחיוניים כאחד, בשל ההתחבטות שהם מייצרים, בשל ההתנגדות, הקושי אך גם המוטיבציה שהתמודדות זו יכולה לספק.  הכוונה הראשונית היא שגוף המודעות SHEN ינהל וישלוט על דרך החיים  עפ"י התבונה הטמונה בו ולא הגוף הגשמי (PO וכו' ). מחלה הינה ביטוי להשתלטות על של הגוף הגשמי על התודעה והדיסהרמוניות הרגשיות העיקריות(כעס, שמחה, דאגה, צער, פחד)הנמצאות בחוסר איזון משפיעות על אזור מסויים בגוף ועלולות "לאיים"  על שלמות ה SHEN דרך חסימה וחוסר איזון. 

איכות  SHEN מתבטאת ברפואה הסינית עפ"י איכות דם הלב. זה מצביע על איכות החיבור ומידת ההשפעה של ה SHEN על האדם אבל בהיות ה SHEN בקשר וסינכרון גם עם הצ'י והג'ינג אלו משמרים ועוזרים לתפקודי ה SHEN  בהנעת חשיבה,אינטואיציה, זיכרון,ערות, תבונה, תרגום, תחושה וחישה (יחד הם נקראים 3 האוצרות). הSHEN מתבטא בעיניים והינו אספקט של יאנג ביחס לג'ינג שהינו אספקט יין וככזה הוא מאזן, מזין, ומשמר גם את תפקודי ה SHEN ומייצר את החיבור בין הפוטנציאל הטמון בתמצית ומתורגם לייעוד או קוד פעולה וכיוון , לבין הצורך לממש מודעות דרך ה SHEN . כל המרחב ביניהם (SHEN-JING) הוא מרחב הצ'י הארצי או הקיים המאפשר את ההתנסות שבין SHEN-JING בעולם החוויה הארצי דרך התנסות בחוויות ואגירת התנסויות בתודעה. 

7 הרגשות הינם ביטוי של תנועת הצ'י. הם קשורים  אל הדם ואל האיברים. בהיותם הכלי המעשי על מנת לממש את התודעה בהתנסות ישירה אלו תנועות שעל התודעה לנהל ולתרגם תנועות צ'י אלו להרגשה. כל אחד בתורו הוא בעל פוטנציאל יציאה מאיזון וככזה זו עמדה בה הוא יכול לאיים על ההרמוניה ב SHEN. בנוסף להשפעת  4 עונות(אביב, קיץ, חורף וסתיו) +אדמה , 5 אקלימים- יובש, לחות, רוח, חום וקור, תנועות הצ'י כיצירה, גדילה, ייצור, איסוף וקמילה המשפיעים על הרגשות המשוייכים לאלמנטים. (אפשר לקרוא עוד כאן)

פחד מכווץ את הצ'י וגורם לצניחתו. זה מעורר באדם חוויה קשה של חוסר אונים.  מקור הפחד בד"כ ידוע והוא נוצר מהמרחק בין האירוע לבין ההרגשה שנוצרה. חוסר אונים הוא תוצאה והוא מצביע על מצב של מידע חסר שבתורו מעצים את התחושה והבהלה. תחושת פחד מתמשכת פוגעת ב SHEN כי קיימת התכנסות ממושכת של האדם פנימה, בעקבותיה נוצרת הימנעות מאינטרקציה ותקשורת עם מצבים דומים על מנת שלא לשוב להתמודד עם התחושה שנית. צניחת הצ'י והתכנסותו פוגעת לאחר זמן ברמת הדם \ הדם של הלב ועל תפקוד הSHEN . SHEN במצב פחד מתמשך מאבד את היכולת להתבונן  ממרחק ולשמר בכך את המצב השקט והמתבונן שיכול לאפשר לאדם להירגע בתוך הסיטואציה. ההימנעות ממפגש חוזר עם הסיטואציה לא מאפשר לתודעה להתמיר את הרגשת הפחד לחוויה רגשית מתקנת כי קיימת "נעילה" פנימית ושמירה של הצ'י במצב מכווץ ומתכנס. החוויה המתקנת הינה הרצון האמיתי של הפחד לעורר פעולה, תגובה או דחף. פחד הוא רגש ששייך לאלמנט מים

כאן תוכלו להאזין לפרק 6 בפודקאסט שלי על נושא הפחד

חרדה  שלא כמו פחד שהינו בד"כ ממקור ידוע חרדה הינה תחושה של פחד מהעומד להתרחש. ברוב המקרים היא מלווה בהרגשה ותחושה גופנית פנימית שמתעתעת בגוף, בניגוד לפחד אשר מתריע מפני סכנה ממקור חיצוני והוא חולף, החרדה הינה ממקור לא ידוע ולכן גם נוטה להתמשך. מעבר לסימפטומים הגופניים שיכולים להתבטא דרך מערכת הלב העיכול , הנשימה או השתן קיימת התחושה  של דאגה, מתח ועצבנות, השפעה על הריכוז ועייפות. תחושת אובדן השליטה איננה נעימה, במיוחד כאשר מתלווה לכך תחושה של סכנה מתקרבת ממקור חיצוני לא ידוע. התגובה היא רגשית וגופנית אך עיקר ההשפעה שלה קשורה להתרחבות תשומת הלב לפרטים, חידוד חושים ותחושה של יציאה מהמרחב הפנימי הבטוח. תחושת אובדן שליטה במרחב, וחוויית חוסר הסתגלות למידע אשר זורם מהמרחב החיצוני של האדם. מידע אשר נקלט אך האדם לא מצליח לעבד אותו והוא מועבר כך ומשפיע  על האדם עם תחושה של חוסר יכולת וקושי לעכל את הסיטואציה המתרחשת מבלי להבין אותה באותו רגע. זה יכול לקרות במקום סואן, תחנת רכבת, מפגש מרובה משתתפים  או הסתגלות לאילוצים חיצוניים כמו לעמוד בתור בדואר, להמתין. חרדה הינה תוצר של קשר לב כליה ( אש-מים) לא מאוזן. 

כעס מניע את הצ'י מעלה,יוצר חום, מניע יאנג ויוצר מצב של יציאה מהגבולות המפריע לתפקוד התקין  אבל גם נושא בחובו תהליך מבורך של אפשרות שחרור לחץ ורגשות. ההתפרצות מאפשרות לרגשות כלואים לבוא לידי ביטוי ויש בו מן ההתעקשות והתסכול של האדם כאשר הדברים אינם הולכים על פי הדרך שרצה. כעס שייך לאלמנט עץ וביטוי הכעס "פוגע" בכבד וגורם לחסימת צ'י. זו משפיעה על התפקוד התקין של ה SHEN דרך ההשפעה על הלב במעגל היצירה בחמשת האלמנטים(עץ יוצר אש) , הוא משפיע אל מול אלמנט מים (מים מזינים עץ ) ואפשר לומר כי המקור של הכעס הוא פחד ואם פחד מופיע כרצון להניע פעולה אזי הכעס מוציא אותה לפועל. אל מול אלמנט האדמה (עץ מבקר אדמה) הוא עלול להפוך את הקוטביות של זרימת הצ'י באלמנט האדמה(מלמטה למעלה) וע"י כך גם לגרום לבעיות עיכול ודיסהרמוניות כבד-כיס מרה-לב. 

שמחה שייכת אל הלב ואל אלמנט האש. יש התייחסות ברפואה הסינית למושג " אופוריה" כביטוי מקושר לשמחה. עודף שמחה  פוגע בלב ובתפקוד SHEN נאות בשל עודף הדיבור, הרטט, ההתרגשות הרבה המשנה את האיזון בין תפקודי הלב לסובבים אותו (PC, TH, SI)

אלו אחראים לקבלה, הוצאה וביטוי של אינפורמציה רגשית ומונעים " התחממות יתר" של הלב שיכולה להוביל למצבי חום (בלב), דלקות בדרכי השתן, הפרעות בשיקול הדעת, בקבלת החלטות ותקשורת. שמחה היא רגש נהדר שאי אפשר לצפות אותו, לכוון או להגדיר והיא ביטוי לאיכות הלב במיטבו כקבלה ללא תנאי של כל המתרחש. זהו הרגש היחידי שיש בו מן הסממן השמיימי והוא מדמה חיבור לרגע אל תחושה שהינה התרחבות והכרת תודה. 

 

דאגה  היא ביטוי נלווה "עודף מחשבה" והיא קשורה אל אלמנט האדמה. ההשפעה העיקרית היא על הטחול בשל ההחלשה של הצ'י וירידתו מטה וההשפעה על צבירת לחות\ ליחה בגוף שבתורה מצטברת בריאות. על עודף המחשבה אפרט יותר במושג YI בהמשך אך זה אחראי על תהליכי הלמידה, המחשבה והזיכרון לטווח קצר המשפיעים ותלויים באופן ישיר בתפקוד צ'י הטחול.ככל שיש ירידה ברמת צ'י הטחול המחשבה נוטה לחזור על עצמה ולהטריד.  לגבי דאגה זהו רגש נלווה ומוכר המופיע כאשר האדם מבקש למצוא פתרון לבעיה בטרם הגיע מועד פתרונה ויש בדאגה מן הדחק והחשש, צורך בקביעה והתבססות של ביטחון מיידי, בהירות, או וודאות לגבי מצב מתרחש כעת. נקודת המוצא של האדם הדואג הינה אחריות וחשיבה שהוא יכול וצריך להשפיע על המצב גם אם זה כלל אינו קשור אליו באופן ישיר או שאין לו שום יכולת מעשית למצוא פתרון כעת לאותה דאגה. הדאגה היא מטרידה כי היא מצטרפת אל המחשבות החוזרות ולא מרפה. ככל שהמחשבות חוזרות על עצמן כך יש נטיה " להתחפר" עמוק יותר בשרשי הדאגה ולגלות שהפתרון לא בהכרח בשליטתך. 

ישנו קשר ישיר בין דאגת יתר לבעיות עיכול ודרכי הנשימה. 

כאן תוכלו להאזין לפרק 3 בפודאקסט שלי על נושא הדאגה

צער שייך אל הריאות ואל אלמנט המתכת. צער הוא רגש אשר מכווץ וסוגר את הצ'י של הריאות. כאשר צער מופיע במצב אבל\ פרידה פתאומי הוא יכול לגרום לתופעה מיידית של התכנסות צ'י הריאה או\ו למוטט את צ'י הטחול. ביטוי ההתכנסות מופיע כתסמיני דיכאון וסימני  עייפות ותשישות. הצער מביא כאב, אבל כאב זה הוא לעיתים סך כל הפרידות שעברנו בחיינו המאוחסנים בזיכרון ופורצים יחד ברגעי הצער ומביאים לתחושה של חוסר אונים וחוסר יכולת להכיל. חוסר אונים הינה התחושה שבה אינך נמצא בשליטה על חייך(ריאה) וחוסר היכולת להכיל הינה תוצאה של התמוטטות צ'י הטחול. צער עמוק יכול להתבטא כרגש עיקרי אצל אנשים וללוות אותם תקופה ארוכה ואז הביטוי של זה הינו מלאנכוליה. מצב קבוע של התפרקות צ'י ריאה המייצר מנגנון של מרדף אחר שליטה עצמית דרך טקסים והרגלים קבועים על מנת לנסות להחזיר את הביטחון האובד. 

כאן תוכלו להאזין לפרק 9 בפודקאסט שלי על נושא בדידות ודיכאון

PO-HUN  

האספקטים הנפשיים (HUN, YI, ZHI. PO)נמצאים תחת השליטה של ה SHEN וקשורים לאיברים(ZANG FU).הם פועלים תחת השליטה של ה SHEN בדומה לתיפקודו של הלב ומערכות היחסים שלו עם שאר האיברים. הם מתחלקים להשפעת YIN או YANG וככאלה הם צורה של צ'י המקשר ומחבר בין עולם השמיים של ה SHEN לביטויים הארציים יותר כך שהם מתעלים את אנרגית השמיים אל מספר היבטים נפשיים  היוצרים את החיבור המלא בין הגוף הגשמי, תפקודו ורגשותיו לבין ה SHEN הקשור ומחובר יותר לשמיים.  

ה HUN  הוא היבט נפשי הקשור לכבד(LIV) הוא בעל היבט YANG ואיכות צ'י שמיימית , ה PO הוא היבט נפשי הקשור לריאות(LU) הוא בעל היבט YIN ואיכות צ'י של אדמה ולכן שני אלה עובדים כמשלימים האחד את השני בתנועת צ'י המתאמת בין שמיים לארץ. 

ה HUN כהיבט יאנג מתחבר עם ה SHEN בהיבט שמיים ואיכותו תלויה בשורשיות "וביכולת לקלוט מידע\ידע".  איכות החיבור של HUN תלויה בדם ויין הכבד (LIV)והוא משמש "חיבור משלים" ל SHEN אל השמיים ואנרגית האם(WU JI ) , אלו תלויים  ברצון וביכולת האדם לקלוט ולהטמיע מידע וידע (דרך YI).  ה HUN המתואר במסורת כרוח (GUI) מחובר כל העת אל מערכות רחבות או תת מודע אוניברסלי בעיקר בזמן השינה או בחלימה בהקיץ. רמת האינפורמציה הרבה ביותר מגיעה אל האדם בזמן שנתו והוא יכול לחוות מיימדים שונים בתודעה דרך אותו תת מודע אוניברסלי המכיל את כל המידע והידע על בני אדם. חיבור זה נעשה  דרך חלימה המהווה מערכת התמודדות של האדם עם "תת ההכרה" ו"אני עליון ". קיימת זרימה מתואמת ורציפה של מידע המעורר רגשות, משנה נקודות התייחסות ומזין את הנפש באותה תמצית שמיימית המאפשרת חיבור אל דרך, חזון או מהות עצמית. לכן, ניתן לומר כי האדם עושה את דרך המודעות הרבה ביותר בשנתו. המתאם  HUN הנקרא גם "הגוף האסטרלי" תלוי באיכות הדם והיין בכבד. קרי , כל אחד מבני האדם מחובר למהות רחבה יותר באופן טבעי אך היכולת לקבל ולזקק את המידע, לזכור ולהכיל אותו תלויה בהיבט הארצי, בגוף ואיכות הדם בכבד. גם ה HUN בדומה ל SHEN נכנס אל הגוף בחודש השלישי להריון ואינו נשאר לאחר המוות אלא מצטרף אל ה SHEN ואל החלקים השמיימים האחרים. בהיות שניהם ביטויים נפשיים של YANG יש תואם בפעולתם  אך ל HUN אין יכולת החיבור אל אנרגית האם WU JI אלא אל התת מודע האוניברסלי ולכן HUN הוא תפקוד משלים ל SHEN .

ה PO קשור אל הריאות. הוא "הנפש הגשמית" או ההישרדות. ככזה הוא בעל מאפיני YIN ולכן קשור אל ה JING הטרום לידתי. תפקידו הראשוני הוא לשמר את החיבור של האדם אל האדמה והגוף. ובהיותו משלים לפעולת ה HUN ,  כאשר זה עושה את דרכו אל התת מודע האוניברסלי בזמן חלימה(פעולת YANG)  ה PO שומר על תפקודי הגוף התקינים מבחינת נשימה. ביום יום ה PO הוא המחבר של הרגשות אל התודעה והוא זה המניע ומתעל את הפעילות הרגשית לכדי חוויה ואחראי דרך תפקוד זה על "שמירת העצמי",האינדיבידואלי, שליטה, הישרדות,כאב, נשימה. הריאות כאחראיות על העור ועל הגבולות החיצוניים של האדם מקיימות רצף ודיאלוג עם ביטויי הצ'י החיצוניים דרך השוואה, הפרדה, וה PO הוא זה אשר מסנן, מווסת, סוגר או פותח את הגוף והתודעה לכדי תחושה ההופכת לחוויה או מנתק את התחושה כאשר מתקיים איום, פלישה או התבקעות של מערך הצ'י המגן על מנת למנוע טראומה. במילים אחרות: כל הקיים במרחב הארצי בא לידי ביטוי במערכות יחסים (בין אדם לעצמו ולסביבתו) ולכן פעולות ההפרדה, המגננה, ההדחקה והניתוק הינם סנן משמעותי של הPO.   

דרך פעולה זו ה PO הוא יוצר הפרדה בין בני אדם ומשמר את המהות הייחודית (אופי) של כל אחד כשרש אשר אינו משתנה במשך החיים אלא יכול לבוא באינטרקציה עם ה HUN ולתאם את המידע השמיימי (אופי) עם הביטוי הארצי הנתון להשפעה והתנסות כל עוד האדם חי. הפעולה של PO היא מקרקעת ומפעילה תחושה של יצר וצורך בשליטה כדי לשמר את התודעה והגוף במצב אופטימלי. ה HUN לעומתו בהתחברות אל התת מודע האוניברסלי וליקוט מידע וידע, מחובר אל עולמות אינטואיטיבים האחראים גם על יצירתיות, חיבור לצליל וצבע אינטואיציה, קליטת מידע שאנו גם מכנים "תחושות בטן".הוא נמצא במצב ערות בעיניים ובלילה "נכנס" לכבד(LIV) .

 

הPO כאחראי על תחושה קשור גם אל פעולת העיניים והשמיעה המהותיים ביותר עבור מרכז התחושה עליו הוא אחראי, כאשר הPO חלש ניתן יהיה לראות ירידה בשמיעה או בראיה או קושי ביצירת הפרדה בין האדם לבין אירועים חיצוניים וקושי בשמירה על הייחוד האינדיבידואלי והקשר הרציף המתואם עם ה HUN . כאשר PO חלש ה HUN לא יוכל "להתעופף בחופשיות " והביטוי יהיה חרדה והסתגרות. עם ה HUN חלש עקב חולשה של דם ויין הכבד יופיעו תופעות של אינסומניה, התעוררות משינה לאחר זמן קצר או חוסר יכולת להיכנס למצב של שינה עמוקה. 

הPO שלא כמו ה HUN צריך תנאים ארציים נאותים על מנת לתפקד בבטחה ותפקודו הוא אחד הגורמים המרכזיים לצורך של בני אדם בביטחון על מנת לשמר וודאות. ישנה ידיעה פנימית של האדם באשר לשבירות, הארעיות של החיים ביחס לגורמים החיצוניים שאין לו שליטה עליהם בהכרח ואין לו יכולת פעולה בתוכם. HUN יכול להתחבר לכל דבר בכל מצב בגלל הפוטנציאל השמיימי והאוניברסליות שהוא מייצג. אפשר להגדיר אותו כנווד המשוטט בדרכים, מחפש השראה, מסר, ונפעם מיופיים של החיים והאפשרויות הבלתי נגמרות בתוכם. לעומתו ה PO זקוק לתנאים ארציים נוחים, לביטחון, וקביעות על מנת לשמר חוויה מוגנת מעצם נקודת הייסוד כי החיים הם מצב הישרדות ויש לדאוג ולוודא כל הזמן כי המערכות במקומן תוך שמירה רציפה על המתקרב, מציע עצמו, או פולש לתוכו. שני אלו חיים במערכות הקושרות אותן בתיאום משותף על מנת לשמר את הרוח ואת הגוף בהרמוניה כך שהתיאום ביניהם מתואר כריקוד של ה YIN YANG וה . HUN תלוי ב YIN על מנת לשגשג ו PO זקוק ל YANG על מנת שלא לשקוע מידי ולבצר את העצמי במערכת YIN סגורה מידי. זו היכולת לחשוב ולהרגיש לפני פעולה, לתת להיגיון להוביל את הרגש, לפעול על פי תצורה של חלום או חזון מעצם ההגדרה של HUN כביטוי צ'י שמיימי לעומת הPO כביטוי צ'י ארצי.  הצ'י השמיימי נע באופן מהיר יותר, מסתגל ויכול לשנות כיוון במהירות לעומת ה PO הנושא צ'י ארצי דחוס ואיטי יותר ועוסק בתגובה לנעשה. כאשר PO חזק ו HUN חלש לאדם אין תשוקה לחיים, מעוף , יצירתיות ותעוזה, הראיה שלו צרה ומכוונת לקיים והנראה, הוא אינו רואה אפשרויות אחרות ולא יכול "לחלום את חייו" הוא בהישרדות. HUN חזק PO חלש הוא ביטוי שרואים  אצל אלו המשתמשים בסמים. חוסר קרקוע, נתקים בדיבור ובהכרה, אישיות תזזיתית, חוסר התייחסות לכאן והעכשיו והזנחה של הגוף.   

YI 

ה YI הינו אספקט נפשי הקשור אל הטחול (SP), משמעותו הוא "אינטלקט". הוא קשור לתהליכי מחשבה, למידה וזיכרון לטווח קצר, נתונים ופרטים יומיומיים. 

YI קשור אל הלב וה SHEN ,קשור דרכם אל תהליכי התודעה והמחשבה, למיקוד וריכוז, יכולת למידה והכלת ידע ואינפורמציה הנרכשים ומוכלים בתהליכי התודעה בלב. כאשר אדם קורא, לומד ומפנים זהו תהליך אשר קשור אל ה YI ואל יכולת ההכלה, העיבוד והזיכרון שלו. זה פועל במימד הטווח הקצר וזכירת פרטים חשובים, קטלוגם והסקת מסקנות. יש הבדל משמעותי בין תהליך למידה רחב ואוניברסלי כמו הורות למשל הכרוכה בעיקר בהתנסות רגשית ארוכת טווח וחוויות הנצרבות בתודעה כניסיון, ידע וזיכרון לבין תהליך למידה של קורס כלשהוא המוגבל בזמן ודורש משאבי מחשבה,היגיון, מיקוד וזיכרון לטווח קצר יחסית, על מנת לצבור\ללמוד מיומנות או ידע.

המחשבה YI פתוחה אל האין סוף והיא מכילה אין סוף אפשרויות. אלו "מפציצות" את תודעת האדם המוזנת כל העת בפרטים מהעולם החיצוני: הפרטים הללו עוברים ראשית דרך השכל כרשמים, מידע, קליטה חושית, ראיה, שמיעה, אינפורמציה. השלב הבא הינו שלב ההיגיון בו הם עוברים עיבוד, חשיבה, וסינון  ומתועלים אל הלב דרך חוויה רגשית מצתרפת (התייחסות) המתומצתת לכדי תודעה ומסקנה. זהו תהליך שאדם עובר אין ספור פעמים ביום אחד בחייו. אותה תודעה הינה תוצאה של אין ספור מסקנות שבאו בעקבות התנסויות מחשבתיות ורגשיות, כאשר שאיפת התודעה הינה להתחבר אל המודעות על מנת לצקת את התוכן  לכדי ידיעה כתהליך השרשה שיהפוך ידע לידיעה, ומסקנה תודעתית לכדי אופי והרגל. במילים אחרות: קיימת זרימת מידע מנטלי\רגשי מהעולם החיצוני פנימה, אלו מתומצתים ומתורגמים לכדי זיכרון, ידע, חוויה תודעתית והוא שואף ליצור חיבור ואינטרקציה עם המודעות המוחלטת WU JI במעגל הזנה אוניברסלי על מנת לקבל הכוונה או כיוון דרך תודעתנו. בקוטביות ההפוכה: המודעות המוחלטת מזינה את התודעה דרך הלב, SHEN, HUN וזו מתורגמת לכלל תחושה, אינטואיציה או ידיעה. ככל שאדם פתוח יותר אל רעיון ה WU JI כך הוא פתוח במחשבה( YI ) שלו לרעיונות אשר מאפשרים קליטה וזרימה של צ'י "גבוה" והכלתו בטחול וזה בתורו מזין את הגוף בצ'י שהינו בעל ניואנסים עדינים יותר לעומת צ'י גשמי (כמו PO) שיש לו נטיה לדחיסות גבוהה יותר. המחשבה המתועלת דרך  HUN נוטה להיות מחשבה אינטואיטיבית יותר, ראשונית ומנחה. היא תלוייה במלואה בהרגשה שמתקבלת אצל האדם לעומת צורת מחשבה פרקטית YI הקולטת את מסריה מן הקיים והמקובל על מנת לעשות דרך מעשית, בנויה ומתוכננת שגם היא בתורה זקוקה להרגשה מאשרת.    

כל תהליך הקליטה והמיון של האינפורמציה והזיכרון לטווח קצר נעשה על ידי ה YI הפועל תחת חסותו של הטחול(SP). לכן איכות YI תלויה  במצב הצ'י של הטחול. בקשר ההדוק בין ה YI  אל הלב-SHEN ( מעגל יצירה אש מזין אדמה) הטחול תלוי באש וחום לפעולה מלאה ותקינה והמחשבה שהוא מביא נותן את הכיוון ללב, לתודעה ול SHEN. כאשר ישנה הזנה לב-טחול \ אש-טחול יש מספיק חום על מנת להפעיל את תהליך העיבוד, החקירה והטרנספורמציה של המידע שהטחול מנתח ומספק. בסופו של תהליך הוא מבסס ומעגן את החשיבה. 

ZHI

ה ZHI הינו היבט נפשי הנמצא תחת אחריות הכליה(KI). הוא מתורגם כ"כח רצון" וקשור עם תהליכים של זיכרון לטווח ארוך. תהליכי האחסנה מתואמים עם הכליות וה JING ותלויים באיכותם. יש קשר הדוק בין ZHI לבין YI דרך החיבור של מחשבה ורצון. מחשבה מקדימה רצון והיא כח  אוניברסלי, ה YI כמו שנאמר מזקק את המחשבה דרך השכל ודרך ההיגיון ומצטרפת לכך הרגשה מהלב\ SHEN וזו יכולה להתמצק לכלל רצון ZHI שבכוחו להניע פעולה, אבל הוא עדיין רק בגדר אפשרות. לכן באיזה שהוא אופן ZHI תלוי ב YI לשם פעולתו ושניהם שייכים בסופו של דבר אל ביטוי והיבט מעשי\ אנושי- מחשבה פרקטית.

ה YI עוסק בעיקר במחשבה ובזיכרון לטווח קצר. זה מצריך התייחסות ותגובה מהירה שכל\ רגש. ה ZHI לעומתו מוזן מהתודעה והוא פועל לטווחים ארוכים גם בזיכרון וגם בהתנהלות. הרצון ZHI מופעל דרך הכליות. זהו תהליך פתלתל של יציאה והוצאה לאור של אפשרות מימוש אשר התגבשה בתוך המחשבה, עברה "אישור" רגשי והתגבשה לרצון בתהליך ארוך. כעת היא מוכנה להפעלה או לדחיפה של הרצון הזה החוצה אל העולם דרך מימוש. אפשר לומר כי רצון עצמי הוא אחד ההיבטים החשובים בחיי האדם כי הוא מגדיר את המהות והחיבור אל השרש העמוק ביותר דרך הביטוי של אלמנט המים. הקשר SHEN- ZHI עובר כמובן דרך המחשבה YI אבל הוא מתואם לכלל חיבור של ה SHEN עם אנרגית האם WU JI הרחבה והמודעות המוחלטת לבין ZHI שהינו המקום העמוק ביותר בנמצא שהינו רצון עצמי שברוב המקרים הינו רצון חבוי כי הוא אינו מקבל בהכרח את הבמה של המימוש.

כאשר מדברים על רצון אין הכוונה לרצון של דברים שבא לי או מתחשק לי אלא אל מהות הניתנת להגדרה לאורך זמן. רצון הינו היבט שנמדד לאורך זמן על פני היבט זמן שחלף. ז"א אם אדם אמר שיש לו רצון לממש דבר מה שיש לו משמעות עבורו. אם הוא הצליח לאחוז ברצון ולהתמיד בעשייה ובפעולה לאורך זמן אז ניתן לומר כי הרצון ZHI שלו חזק. הרצון ZHI לעולם מתייחס אל הפרט\ העצמי ולא אל אחרים, הוא נקודת התייחסות של האדם אל עצמו ואם אתה רוצה שמישהו יעשה משהו עבורך זה לא רצון  אלא העברת שליטה. למרות שהתייחסתי אל רצון מתוך היבט עצמי עמוק  הוא בהחלט בא לידי ביטוי גם בפרשנות שבאה לידי ביטוי באופן יומיומי. למשל: אלמנט מים באופן כללי (במיוחד מים יין) מתקשים מאד לדעת מה הרצון שלהם ומעדיפים לשמוע כמה דעות "מבחוץ" בטרם יכריעו בסוגייה. אינני מדבר רק על דברים מהותיים כמו מה ללמוד באוניברסיטה והאם בת הזוג מתאימה לי, אלא הם יכולים לשבת במסעדה מבלי יכולת לדעת מה הם רוצים להזמין. הם ישאלו את המלצרית מה היא ממליצה ויעשו העברה לרצון שלהם כך שהיא "תחליט" עבורם. אין בעיה כלל עם ההתנהלות הזו אך זו לא בהכרח בעיה של החלטה או של אי ידיעת הרצון אלא דווקא הימנעות מפעולה שהיא בעצם המניע העיקרי הנמצא מאחורי מים יין כאלמנט ראשי. ישנו איזה קסם באלמנט שלא יודע מה הוא רוצה ואף אין לו דיעה. לכאורה זה מצביע על חולשה אך אי אפשר להתעלם בעוצמת הפתיחות, האמון, והאפשרויות כאשר "זורמים" עם הדרך הזו. במקרים אחרים כאשר יש פתולוגיה המאפיינת בד"כ חוסר זרימה או התנגדות עם הדרך הזו עלולה להתפתח לאות , התרוקנות וחוסר משמעות עמוק וקבוע עקב מצב של ליקוי ZHI או אי רצון. זה קורה הרבה פעמים דווקא כבעיה מוקדמת של YI. מחשבה מפוזרת לאורך זמן, בלבול, שימוש ממושך בסמים, שיבוש YI-SHEN ואז המחשבה אינה עוברת דרך פילטר היגיון ואיננה "מאושרת" רגשית ואיננה מתמצקת לכדי רצון. זהו נתק מנטלי או רגשי שהוא עמוק וראשוני יותר מ ZHI חלש. כמו ביטוי של יחסי אדמה מים בחוסר. 

חזרה למאמרים

 

  

     

 

bottom of page