top of page

מאמר על אלמנט מים

 קורס אונליין בחמשת האלמנטים, אסטרולוגיה סינית 
וארבעת עמודי הגורל 

אייקון של תחנת ירח

אלמנט מים מחפש את הגדרת מהות החיים באמצעות חיפוש עצמי. התכלית יכולה להיות פילוסופית או מעשית ומטרתה להגיע להגדרה עצמית, בהגדרה זו ניתן לראות אלמנטים נזיריים כמו: איפוק, התבודדות ומסתוריות. זהו האלמנט הפחות תקשורתי מכולם אך זה השואף יותר מכולם לתקשורת. הוא עסוק בנתונים, מלל, דיון ולמידה בניסיון ללמוד את המניעים, ההגדרות והדרכים עבור תקשורת זו.

בגלל נקודת המוצא הרגשית שלו, התקשורת שלו תלוייה גם ביכולת הלוגית\שכלתנית שלו וזו נשענת על ידע ולמידה, פרטים ונתונים. הוא חש טוב יותר וקל לו יחסית לקיים תקשורת כאשר היא נשענת על הזנת נתונים הדדית, מידע, ואינפורמציה וכאשר התקשורת עוברת לפסים רגשיים הוא לא נוטה לשתף בתחושותיו, להיפך, הוא מדחיק רגשות מפחד להיחשף ומנתב את התקשורת למישור שכלתני בו הוא חש בטוח יותר. כאשר אדם מרגיש רגש הוא נמצא באלמנט מים, כאשר הוא מביע רגש הוא נמצא באלמנט עץ וכאשר הוא משתף, מתרחב ומשתתף הוא באלמנט אש. תקשורת באלמנט מים נוטה להיות לוגית ושכלתנית כי הבעת רגש מחייבת יציאה מן העצמי אל מרחב אחר של אלמנט עץ, שם יש לנקוט פעולה או "לדחוף את הרגש החוצה", לכן הוא מעדיף להישאר בעצמיותו גם אם המחיר של זה הוא להיות "מנוהל ומוכוון" על ידי אחרים כמו גם ניטראלי ואותנטי. פסיכולוגיה למשל היא מקצוע של מים בגלל שהיא עוסקת בעולם הפנימי ומחייבת ניטראליות ואי התערבות( בגישות מסויימות) ז"א האדם אינו מביע את דעתו אלא מוביל את משנתו בדרך המים, דרך הסברים רציונאליים, היקשים , סיבה ותוצאה. כנ"ל לגבי עיתונאי המדווח על אירוע כלשהוא. הוא מביא עובדות, מידע, נתונים, ואפשרויות שונות שיכולות להתבקש כתוצאה מנתונים אלה. העיתונאי עצמו אינו הנושא והוא אף אינו צד בעניין. הניטראליות נשמרת והוא יכול לקיים את חייו באנונימיות מוחלטת למרות שהרבה אנשים רואים וקוראים את דבריו. כאשר אותו עיתונאי הופך למוביל דיעה הוא יוצא מתוך המרחב האישי, מתוך הניטראליות והופך להיות חלק מהנושא והכתיבה שלו, במעורבות האגו שלו ותפיסת המציאות שלו וזה כבר אלמנט אש. 

הפילוסופיה והרעיון מניעים את אלמנט המים, לחיפוש אחר האמת  של החיים, לחיפוש האני האישי שלו, למציאת פתרונות מנטאלים לבעיות רגשיות. גישתו לחיים היא שלכל בעיה/תופעה יש סיבה ובחיפוש אחר הסיבה הוא מוכן להגיע לכל מקום ולהקשיב לכל אחד שמוכן להראות לו את האמת, עד לכדי ביטול עצמי. הגישה הפילוסופית אינה חייבת להיות ברומו של עולם, היא יכולה לפעול בכל נושא בחיי היום יום. אלמנט המים הוא אלמנט מושפע והדיפוזיות שלו מניעה גם את הדעות שלו על פי מה שמשתקף מן החוץ כהשלכה למה שמסתתר פנימה. הוא זורם, אין לו דיעה בהכרח, הוא לא נחרץ אלא מעלה אפשרויות, בודק ומשנה דעתו על פי הנסיבות המשתנות. הוא נמצא אך לא נוכח, וגם שהוא נוכח זה מאחורי חיץ והמרחק הזה הוא מרחק של הרגשה, כשאתה עומד מולו קשה לדעת מה הוא מרגיש בגלל יכולת ההסתרה ויחד עם זאת קיימת בהם עדינות, שבירות, רגישות שאי אפשר להתעלם ממנה. קרי הרגש מורגש ולא נראה או מתבטא בהכרח , האדם נמצא אך לא נוכח.  אלמנט מים מחפש הדרכה והכוונה. הוא מונע מתוך הפחדים שלו, רוצה לפתור אותם ואלו מעסיקים אותו. כאשר הוא במצב חסר הפחדים שולטים בו, כאשר הוא מאוזן הוא נמצא בהתמודדות מתמדת עם הפחדים שלו, מתייצב פנים אל פנים מול הפחדים במיוחד כשהוא מוצא להם סיבה רציונאלית. אם יש לו פחד גבהים הוא יטפס על הר כדי להתגבר עליו, אם יש לו פחד מחוסר כלכלי וכסף הוא יפעיל את כח הרצון וההתמדה שלו ויעבוד הרבה שעות ומתוך מאמץ על מנת לבסס את עצמו. מים הוא אלמנט אוגר החי בד"כ בתחושת מחסור, הביטחון הכלכלי הוא כלי חשוב וקיימת דרך המובילה אותם לתפיסת עולם בה יש לעבוד קשה ולהתאמץ על מנת להגיע להישגים, כי גם הזרע הנמצא בקרקע צריך כוחות עצומים, רצון ומאמץ על מנת לפרוץ את פני הקרקע. 

יחסי חמשת האלמנטים ביחס לאלמנט המים

אלמנט מים חוקר תוך פיקחות רבה את צפונות החיים עד שהוא מבין היטב את טיב המציאות שלו ושל סביבתו. דרך נקודת המבט המרוחקת שלו הוא מצליח להגדיר את הבעיות והמכשולים העומדים בדרכו אל האמת. בדרך כלל הוא אינו מוצא את הדרך היחידה שתובילו בין המכשולים אל האמת לכן הוא מאלתר, נע, משנה כיוון, מאמין במשהו אחד ולאחר זמן מאמין במשהו אחר, מתפזר, מתנסה, ובעיקר מנסה להבין את אחד הנושאים החשובים ביותר עבורו: מהו הרצון שלי?

אלמנט מים חי בעולם של רעיונות, חיפוש עצמי אחרי הגדרת הזהות שלו. פושט ולובש דמויות ותיאוריות. איך הוא יידע מהו הרצון שלו אם הזהות שלו עצמו לא ברורה?  יש לו אוסף שלם של אמונות שאסף, רעיונות ותפיסות כלפי החיים, תיאוריות, דברים שלמד והתנסה בהם, אך הרבה פעמים הנושא של הרצון הוא עדיין חידה, דווקא אצל מי שחותר אל השרש ורוצה להיות מחובר אל הראשוני והמוחלט אל המקום העמוק ביותר היודע את עצמו. ידיעת הרצון דורשת שקט והקשבה, רגישות לעצמך והבנה של צרכיך ואלמנט מים אכן משתדל  להתחבר אל ערכים אלה דרך הלבדות, הדיפוזיות, השקט המיימי, ההיעלמות, החבוי, והשקט שהוא רוצה למצוא בתוכו ולהיות בתוכו, כמו אדם הרוצה לחזור אל הרחם או לכל הפחות לחיות בכזו אטמוספירה כשהוא נמצא עם עצמו אך הרצון לא ברור כי הנטיה לביטול עצמי מבטלת את הבהירות והמיקוד לגבי רצון זה  וכאשר ישנה בהירות אלמנט מים מפעיל תנועה וזרימה, מאמץ והתכוונות על מנת לממש רצון זה, גם אם הוא עטוף פחדים. 

אלמנט המתכת מזין את אלמנט המים במעגל היצירה. המתכת תורמת לאלמנט המים יכולות של מיקוד ודיוק שהוא זקוק להם בשל ההתנהלות המפוזרת שלו. דווקא בשל היותו שקדן ולומד, משקיע ואוגר אינפורמציה אלמנט מים זקוק ליכולות המתכתיות של קטלוג, סידור, ארגון והתמצאות. סדר, יכולת אבחנה ומיקוד. המיקוד עוזר לאלמנט מים לא לאפשר לזרימה להסיח את דעתו ולהישאר ממוקד גם כשהוא זורם, לא מביע דיעה, ניטראלי. בהזנה כזו התפקוד של המים הוא הרבה יותר יעיל, הוא בוחר במה לעסוק, מכוון את חייו לנתיבים ברורים יותר שהולמים את הרצון שלו, הוא נבוך פחות ואינטלקטואלי יותר כי השכל  מחודד והלוגיקה מאורגנת כך שהוא שולט במחשבה שלו ומניע אותה על פי מה שרצוי לו ויחד עם זאת הוא רגיש מספיק לשנות את הכיוון על פי השינויים המתרחשים מחוצה לו. הוא משנה דיעה, בודק אמונות מכיוונים שונים, מטיל ספק, וחותר ליסודות עמוקים יותר של הבנה, סיבה ותוצאה. 

כאשר אלמנט המתכת חזק מידי על אלמנט מים אזי נבלמת הזרימה וכל איכות המים משתנה כי משאין תנועה יש עימדון וכשיש עימדון האדם מאבד את היכולת לשנות את נקודת מבט, כל העוצמה של המים נבלמת כי הראיה הופכת להיות חד צדדית, צרה ונתפסת על פי מה שנכון או לא נכון, על פי מידות וערכים שמתאימים לאלמנט מתכת. אלו היו אמורים לשמש כלי עבור המים להגיע אל השורשים שלו והפכו להיות הדבר המרכזי. מים צריך מיקוד ואבחנה על מנת לצלול לעומק שהוא מעבר לגבולות וכאשר עודף מתכת רק מגדר את המים ומגביל אותם לא תהיה בכלל חתירה אל עומק אלא עימדון סביב גדר. יהיה להם קשה להפריד את הרצון שלהם מרצון הסובבים אותם.

אף על פי שרצון היא תכונה מימיית, ככל שהמים חלשים יותר כך הרצון ברור פחות, ויש יותר פיזור מחשבתי ורגשי ויותר ביטול עצמי.

במצב ההפוך בו מתקיים מעגל הרס ,אלמנט מים חזק הורס את אלמנט מתכת ומתקיים מצב בו האדם מפוזר וללא יכולת מיקוד. מים מטבעם מתפזרים ולכן הם זקוקים להגדרה, הם מקבלים את הגדרת הגבולות מהמתכת והם אינם יודעים באופן טבעי היכן בדיוק נמצאים גבולות העצמי שלהם. מים חוקר את ההיסטוריה שלו ומחפש חיזוקים והצדקות בעבר על מנת לבנות מערכת של תגובות שתעזור לו  להתמודד כשהוא הולך לאיבוד בזרימה. זרימה שיכולה להביאו למקומות נוחים ונעימים אך גם לקשיים ומצבים מסוכנים. זהו מצב בו אין פחד אבל גם אין את ההרגשה כי האדם צריך לגונן על עצמו ולא כי הוא פתוח אלא להיפך כי הוא מנותק מההרגשה והרצון שלו ולוקח לו זמן להבין שהוא צריך לחזור לעצמו, אל יסודות ותלם שיאפשרו תהליך חיפוש מבוקר וממוקד יותר. 

בחיבור הזה לעצמו יש משמעות חשובה גם אלמנט האדמה אשר מבקרת את אלמנט המים במעגל הבקרה. אדמה מביאה גישה סוציאלית שהיא שונה לחלוטין מהגישה של המים המרוכז בעצמו גם אם יש לו חשיבה אלטרואיסטית. הדרך של האדמה היא להיות מעורב ונדרש, מחובר ופעיל בחייהם של הסובבים, לאזן , לפשר, לגשר ולכל מה שאלמנט מים לא עושה כי הוא נמצא בדיוק בקוטב השני: אי התערבות, אי הבעת דיעה, זרימה, מה שצריך להיות יהיה ואין באמת מה להתערב כי כל אחד צריך לחתור לעומק עצמו והגרעין שלו ולגלות בעצמו את התוכן, יתרה מכך מים לא מצליח להבין איך אלמנט אדמה גורם לתלות הסביבה שלו בו על ידי שרשרת פעולות שדואגת לכל מחסורם וביטחונם. 

במעגל הבקרה של אלמנט אדמה על מים ,האדמה מסבירה למים  כי כולנו חלק מכלל גדול שבה לחיות על פני האדמה למען מטרה משותפת ולכן צריך לפנות מקום, זמן ומשמעות לצד הפרקטי של החיים ולכל מה שקשור לעשייה. "ההתערבות" שנוקטת האדמה היא על מנת לשמר את האיזון של אותם אלה הנמצאים סביבה ותחת אחריותה, מושג שלאלמנט מים יש בעיה איתו כי איך הוא יהיה אחראי אם הוא מתפזר ונוטה להיות מנותק ודיפוזי? לכן: האדמה נותנת למים את התבנית המשפחתית או הגדרת הקבוצה מתוקף מחוייבות רגשית ואחריות שיכולה להיות הורית ויכולה להיות גם עבודה בארגון או מורה בביה"ס למשל. זו מסגרת שמחייבת את אלמנט מים להישאר מחובר ולהיות בקשר רגשי על מנת לקיים את המערכות הללו מבלי להזניח את מערכות היחסים כי מבחינתו הוא לא ממש זקוק לקשר הרגשי הזה אך הוא מוצא את עצמו מופרה, שמח ונינוח כאשר הקשר הזה מתקיים. ולכן האדמה היא שולי האגם המכילים את המים. 

 

עודף מים על אלמנט אדמה מפעיל מעגל העלבה ומציף את האדמה וגולש מעבר לה. יש קריאת תיגר פנימית על כל מה שהאדמה מייצגת קרי מתקיים ניתוק רגשי, הסתגרות והתרחקות מסביבה פועלת, האדם מכונס בעצמו, בהתפתחות שלו ובתפיסת העולם שלו. הגישה הפילוסופית של אלמנט מים נוטה להכחיש את הצורך במעורבות בחיי אנשים שלא ממקום פילוסופי \רוחני ואדם יכול לפתח צורת חשיבה שתואמת את המצב הזה. הקשר עם האדמה "מעכב"אותו במציאת הגרעין העצמי שלו, הרצון והמהות הפנימית. האדמה דוחפת החוצה ורוצה כי יעסוק בכאן ובעכשיו ובמחוייבות המשפחתית\ הורית\ עבודה  והוא ניצב בדילמה : החוצה או פנימה, הליכה לגרעין והתכנסות או פתיחות והליכה אל החוץ על מנת להתחכך עם רגשות ומצבים שצריך לאזן. בעודף מים (מעגל העלבה) האדם חתר לגרעין והוא מכחיש את הצורך הרגשי להיות באיזה שהוא קשר מחייב עם מישהו כי כל מחוייבות כזו גוזלת ממנו את האפשרות לחתור לעומק להגיע לעצמו,

ועדיין עודף מים הוא מצב לא מאוזן כי הוא חי בעולם של רעיונות הממוקדים אל הפנים העמוק ביותר שלו, דבר העלול לגרום לניתוק מהמציאות המתרחשת ולכן הוא פגיע מאד ופורש בקלות אל עצמו, עלול למצוא את עצמו מעת לעת אדיש, קר, ללא ריגוש וללא כח רצון.

אלמנט מים מוצא באש, באדמה ובמתכת את מגרשי המשחקים בהם נמצאים  האתגרים הגדולים שלו. 

מתכת מספקת את המיקוד הלוגי והצורך בשלמות.

האדמה את הבית,המשפחה והשייכות.

האש את התקשורת החברתית והבעת הרגש

העץ מספק מטרות והוצאה לפועל של רעיונות. 

אלמנט העץ הוא הביטוי של אלמנט המים במעגל היצירה. הוא יכולת ההוצאה מהכח אל הפועל, מהתיאוריה אל המעשה. עולם הפחדים שאלמנט מים חי בו, המקום החבוי, הנסתר והזורם מקבל תפנית עם פריצה של שטח הקרקע, הזרע שמצמיח גבעול ועתה הוא נכון לרכז את כל כוחותיו לצמיחה מהירה הוא הביטוי לאותה נחישות מיימית אשר למרות התפזרותה יודעת לרכז כוחות כאשר היא מבינה את הרצון שלה. אלמנט עץ הוא המוציא לפועל של אלמנט המים, הרעיונות שנהגו באלמנט המים הופכים להיות מטרות באלמנט העץ. היכולת לפנות את עצמך ולהתרוקן מהעצמי מיוחסת לקשר בין אש למים. אש עושה את זה על ידי התרחבות, הזדהות רגשית וחמלה.מים עושה את זה  על ידי חתירה לגרעין, שקט, וביטול עצמי. הוא מנתק את עצמו וכך לוכד את החוויה הרגשית בתוכו. עבורו זו תהיה חוויה רגשית אך הביטוי החיצוני שלה יהיה קר, מתון, מסודר עם הרבה מלל, שכל וארגון המחשבה, יכולת הניתוק הרגשי היא אחד ההיבטים הגורמים למים להיות דיפוזי. אלמנט אש ומים הם שני קטבים, בשני גישות שונות לחלוטין ואלמנט מים הוא המבקר את אלמנט האש במעגל הבקרהאלמנט אש מביע את עצמו דרך ההבנות של המים ( חתירה לגרעין, שקט, ביטול עצמי) וזה מאפשר מודעות זוהרת כי היא לא מוותרת על הביטוי של האש שהינו קשר ואהבה ללא תנאי עם בני אדם דרך הקשר והחיבור עם המים ועם הגרעין העצמי. באיזון הזה המים לא יכולים לנתק רגשות, להיפך ישנה החצנה של הגרעין ועומק המים בתודעה של אש ומתקיים קשר פנים חוץ המבטא את עצמו באופן  אינטואיטיבי, רגשי , מנטלי. ביטוי שבו המים לא מרגיש עזוב בעולם אלא מבין כי יש מטרה, הגשמה, יעד, וייעוד רגשי שצריך וכדאי לקיים אותו. אלו יחסי משיכה בין הגרעין העמוק ביותר של האדם - הרצון שלו, לבין הביטוי המוחצן של זה - ההרגשה שלו. לכן אש-מים = הוצאה לאור 

 

אלמנט מים יאנג WATER YANG הוא בעל תכונות ואיפיונים יותר דינמיים ופרקטיים. אלו אנשים חרוצים, שרוצים לעבוד קשה ומעדיפים לעבוד במסגרות וארגונים שיש להם איתם הזדהות רגשית של הצלחה או של מערכת אמונות. המסגרות הללו מאפשרות להם הרגשת שייכות, ביטחון ושכר ואלו בתמורה משקיעים את כל מרצם בקידום המערכת תוך כדי ביטול עצמי. הרצון מנותב למקום פרקטי של פעולה מעשית, עבודה, ודברים שחייבים לעשות.

מים יאנג הוא אלמנט נחוש יותר כשהוא מזהה את הרצון שלו הוא ננעל על כך ,אבל הרבה פעמים בגלל מעורבות של אגו אותו רצון מקבל דימויים ורעיונות שנוגעים בהישגיות ומטרות ולא ביסודות ותכונות.

מים יאנג ידאג בד"כ למבנה לוגי קשוח, הוא מצוי בפרטים וחוקר את העומק של מה שהוא עוסק בו. הניתוק הרגשי הוא לא חיסרון אלא יתרון גדול מבחינתו כי זה מפנה לו זמן כל עוד אין הפרעה מבחוץ. כאשר הוא ירגיש מאויים או כאשר הוא יגיע לנקודה שבה אין לו ברירה הוא יפעל, אבל לא לפני זה.

זהו טיפוס מתפזר שמעדיף לפזר כשיטה כי כך ישיג יותר, זו דרך מחשבה: מים יאנג רוצה לפתח נושא או רעיון בדרך לוגית, להבין את המכניזם וברגע שזה קרה הוא רוצה לפתח את זה לשיטה, להכפיל את זה כמה שיותר ולשבת להסתכל על זה עובד לבד ולהרוויח. הרבה פעמים מרוב הרצון להזדרז הוא נתקל בקונפליקט שנקרא "מידת השקעה" . אם הוא מוצא את עצמו משקיע זמן רב מידי בהבנה או בפיצוח של המבנה והרעיון הוא מחפף את זה מאלתר או משאיר לשלב מאוחר יותר על מנת לשוב לזה ובלבד שיצליח להפוך את זה לשיטה, כי זו המטרה. מים יאנג רוצה להרחיב כל הזמן, הוא רוצה זרם של רעיונות שיהפכו לזרם של פטנטים שיהפכו לאין סוף הצלחה . אם הוא נתקל בדילמה רגשית או משבר עם מישהו והם הצליחו לפתור את זה בדרך מסויימת, כל פעם שיהיה לו משבר רגשי הוא ישתמש באותו הפתרון או לפחות ינסה אותו ולכן העבודה האמיתית שלו היא ברמה הרגשית.  

אלמנט מים יין WATER YIN  הוא האלמנט הרגיש ביותר. הוא שביר, מתכנס לעיתים נדמה כי אלו אנשים שעטיפתם זכוכית דקה. הכח להניע רעיון לא קיים כמעט כי נקודת המוצא היא ביטול עצמי והתכופפות בפני הקיים, הכל נראה גדול ומאיים ומפחיד ויש לאנשים אלו אתגר להחצין את עצמם או להוציא את עצמם אל האור. הרבה פעמים אלו אנשים שהם אלטרואיסטים ומתמקדים בשרות לאחרים שיש בו מן הנתינה המלאה. זהו אלמנט מתמסר שקל מאד להשפיע עליו ועל דעתו כי הוא לא ממהר להביע אותה או את רצונו. הרגישות היא רבה וכך גם הפגיעות אבל היכולת שלו להסתגר מוגבלת יותר בשל אי הנטייה ללכת אל הגרעין אלא יותר שהייה במצב דיפוזי בלתי מעורב שעושה את חובתו כי הוא רוצה להועיל, אבל מעדיף שיניחו לו לנפשו. יכולת ההכלה הרגשית מוגבלת ואין את היכולת להתנתק כמו אלמנט מים יאנג. מים יין אלו אנשים עם יכולת קליטה גבוהה מאד, האדם מולם משתקף להם בפנימיותם והם חשים ומרגישים מאד את מה שהצד השני חש אך לא תמיד יודעים מה לעשות עם המידע הזה. במילים אחרות: יכולת הקליטה שלהם הגבוהה בצרוף היכולת לביטול עצמי מאיימים עליהם או לכל הפחות מחייבים עבודה על גבולות ומשמעת עצמית על מנת שלא יתפזרו מידי או יחיו בתחושה שהלכו לאיבוד. הם לא יכולים לפעול במאמץ להיפך , הם זקוקים למרחב, לשקט ולנוחות שתאפשר להם לשהות במצב הזה כמה שאפשר ואם אפשר אז כדרך חיים. 

  

מאמרים קשורים

Case Study-רפואה סינית- אלמנט מים-כליות (KI) ושלפוחית השתן(BL)

חזרה למאמרים

bottom of page