עץ צריך מים כדי לצמוח, הוא צריך רעיון וחזון אותם הוא מקבל מהמים במעגל היצירה בו אלמנט מים מזין את אלמנט העץ. הרעיון והחזון מתגבשים בעולם המים התת קרקעי והם מתעוררים מתוך דחף פנימי להתגשם ולכן שלב ההוצאה לפועל הוא שלב מעבר בין פאזת מים לפאזת עץ. עומק המים ועוצמתם כמו גם גודלו ואיכותו של הרצון הם המעוררים באלמנט העץ את הדחף לצאת למימוש שאין בו בהכרח התלהבות אלא נחישות פנימית והתבייתות על המטרה כמו שהיא. זה חיבור בין הזהות המעורפלת של אלמנט המים להגדרה העצמית הנועזת של אלמנט העץ היודע להחצין ולהוציא לאור היבטים פנימיים חבויים.

המים מעניקים שקט וכאשר שקט מצטרף לפעולה הסוערת של העץ יש בכך איכות רבה. במצב של עודף הזנה של מים המציף את אלמנט העץ הוא הולך לאיבוד בים התיאוריות והרעיונות של המים ומתפזר על תחומים רבים מידי, כמו עץ עם עודף מים שחי כצמח מים בסביבה של ניתוק, תלוי לחלוטין בזרמי המים ובאיכות המיכל בו הוא גדל. כח התנופה והדחף מתפזרים על פני רעיונות רבים מידי ולכן עוצמתו נחלשת. המצב הזה מתאר התבצרות פנימית, צורך ופחד של האדם להוציא את הרעיון אל הפועל. רעיון יכול להיות רעיון אמיתי או כל סוג של מחשבה המתהווה בעולם המים הפנימי.

באלמנט עץ הפועל במיטבו קיימת אינטיליגנציה טהורה שלא מקובעת על ידי זיכרונות (אלמנט מים) רבים מידי המשפיעים על קבלת ההחלטות כך שמבחינת אלמנט מים מה שהיה הוא שיהיה, קרי זיכרון קיים שמחפש ללא הפסקה את ההרגשה הזכורה מזיכרון או מהתנסות שכבר היתה בעבר- כך אלמנט מים פועל - הוא  משחזר, מעתיק ומקיש היקשים על פי חוויות זיכרון העבר שלו. אם הוא חווה חוויה קשה במקום מסוים או נפגע ממישהו הוא יתנתק ולא יחזור לשם, אך עדיין ימשיך לשחזר את האירוע כאשר יהיה בו היקש או תזכורות לאדם הזה ולעומתו אלמנט עץ עוסק בעתיד, זה מאפשר לו לפתח את תכונות מנהיג מוביל, לרתום את החזון והרעיון שקיבל מהמים ולהוציאם אל הפועל תוך כדי בחינת האפשרויות המשתנות. בהירות ואומץ לב מאפשרים לו לשנות את מסלול תנועתו מבלי לאבד את מהירות התגובה וליפול לספק ומכשול. זהו מנהיג שלא אוהב להיות מנוהל או לקבל מרות ומעדיף לקחת החלטות בעצמו, גם אם הסיכון בהם הוא רב וכל אלה תלויים כמובן בהזנת מים המתואמת עם העץ. 

 

עץ ללא מים (חוסר מים מוביל לעודף עץ במעגל הרס) הוא אדם החי כמו קקטוס. הוא מכיל את המים בתוכו, אוצר אותם, מצמיח קוצים, שיפוט וסרקזם , ניזון מעצמו ,חסר גמישות ,חסכן. העץ חזק ומתפתחת אגרסיביות לא משום חוזקת העץ כי אם מחולשת המים. פיזור האגרסיביות ויכולת הפיזור של העץ מבלי לחזק את המים תוביל בהכרח למצב של אדם מותש המאבד את הדימיון והיצירתיות שלו, מרחב הפעולה שלו מצטמצם לגבולות צרים כי אין בכוחו להחזיק את היציאה מהגבולות ובעיקר, הפנית האנרגיה לתקיפת המים הנותרים במקום לפנות אל המקום הטבעי ומימוש באלמנט האש. החיבור בין אלמנט העץ ואלמנט האש הוא במעגל היצירה. אלמנט עץ מזין את אלמנט האש ומעניק לו את הדחיפה, האומץ והיוזמה למימוש ההישגים שנרכשו באלמנט העץ. אם אלמנט העץ הוא המאמץ והיוזמה, אלמנט האש הוא 

הסיפוק מהמימוש, ההישג, ההתרחבות והמודעות הנרכשת בעקבות הניסיון שהחל מרמת הרעיון באלמנט המים, ההוצאה אל הפועל באלמנט העץ, המימוש והפריחה באלמנט האש.

אלמנט אש זקוק ותלוי לחלוטין בדחף והעוצמה של אלמנט העץ. הדחיפה אל מעבר לגבולות תוך נועזות והגשמה דרך פעולות מתואמות. הדימיון והיצירתיות, האינטיליגנציה המובנית, תחושות הבטן האינטואיטיביות, האומץ והמנהיגות הם אלו אשר דוחפים את התודעה והמודעות אל אומץ, הגשמה ומימוש. האדם לא צריך להסתתר אלא לזרוח בפריחתו

ולהאיר את המרחב שסביבו במודעות קורנת כי החיבור של אלמנט העץ עם האש הוא קודם כל הגשמה מודעת, אינטיליגנציה טהורה שאין בה שאריות של מחשבה אלא הרגשה מחוברת וקורנת המתרחבת סביב מכורח עוצמתה.

השלב השני הוא ההגשמה הרגשית, לקיחת הסיכון במפגש הרגשי והחשיפה הרגשית בין אנשים, האמון בטוב והנכון והזנה של החושים והתשוקה. הזנה נכונה בין אלמנט עץ לאלמנט אש מצמצמת את הפחד להיפגע ומרחיקה את הצורך לחיות בנפרדות. זו מודעות נושמת הניזונה מהזנתה העצמית. 

כאשר אלמנט אש חזק מידי הוא מחליש במעגל הרס את  אלמנט העץ  זו פתולוגיה של התמכרות. עדיין קיים הצורך הרגשי לכל מה שתואר לעיל אך האש החזקה מידי שורפת את מלאי העץ ויכולת התנועה הטבעית, התשוקה מרימה ראש והאדם מוצא את עצמו במעגל הרס ותשוקה של צורך בסיפוק מיידי. השלב הבא בתהליך ההתמכרות הוא רדיפה אובססיבית אחר תדלוק רגשי, סטימולציה וגירוי רגשי אין סופי על מנת לנסות ולעורר את הרגש ליציאה מהגבולות שלו. זו רדיפה אחר "זיכרון ההרגשה המספקת", במעגל התשה עצמית שנגמר בד"כ כאשר האדם פוגע בעצמו בבריאותו ומערכות היחסים שלו עם הסביבה. זהו מצב שמעורר חרדות, הזיות, דימיונות, ותעתוע של המינד המוצא את עצמו רודף אחר הרגשה מספקת במעגלים בלתי נגמרים.  

עץ מאוזן צומח לגובה, חי רואה וחווה את המרחב, מפתח הסתגלות לתנאי הטבע. גמישות המאפשרת להתכופף בפני הרוח, לשנות כיוון על פי צורך עקב בחינה של מצבים מנקודות מבט משתנות.

אלמנט עץ בונה לחץ ומתח על מנת לפעול כי זה חלק מדפוס הפעולה שלו. המתח הנבנה בהדרגה עוזר לו להסתער על פרויקטים, להיות מעט מתוח, חד ובהיר. ללא לחץ הוא מאבד את הריגוש ואז הוא ייצור מספר פרויקטים במקביל וינוע דרכם כשהוא קופץ מדבר לדבר ומקדם כל אחד מהם על פי תזמון מדויק ותקיף. בכל מקרה הוא מחפש את קיצורי הדרך, מוותר על שלבים הכרחיים, מתעמת עם המציאות וקורא תיגר על חוקים ומוסכמות. בדיעבד הוא יבין כי המתח שהביא לו תנועה ומימוש הוא אותו גורם אשר מסית מחייו היבטים משמעותיים כמו נינוחות ושלווה ההכרחיים על מנת לחדש כוחות, לשקול אפשרויות כדי שלא ליפול בפח היהירות. סביבת המתח מתבטאת היטב בתגובות רגשיות של כעס ואגרסיה אך בד"כ הוא "לא סופר" את זה כי כעס זה דבר טבעי ולגיטימי.

הוא אוהב שהדברים נעשים בדרך שלו וכשזה לא קורה הוא כועס. כעס מופיע כשהעץ מזהה מגבלה ועיכוב כך  ששרש הכעס טמון עמוק בתוך יסוד מים, בפחד מחוסר הצלחה או כאשר הוא מרגיש שאין לו מספיק מידע בנוגע למה שקורה איתו, זה מקשה עליו להישאר בשליטה כי הוא לא אוהב שמפתיעים אותו, רוצה להתנהל כמוביל, לתכנן כמה צעדים קדימה ולהיות בתנועה. עיכובים הנובעים ממגבלות של אחרים מוציאים ממנו תגובות קשות והתייחסות שיכולה להיות בוטה ומזלזלת,

טיפוס עץ הוא תחרותי, הישגי ואוהב לנצח כי הפסד לא בא בחשבון. הוא פועל בתוך מרחב יחסי בו הוא מודד את התקדמותו ביחס לאחרים ולא ביחס לעצמו, הוא מתקשה להתחלק עם אחרים ומעדיף להיות מנהיג בלעדי.

אלמנט המתכת הוא האלמנט המבקר את אלמנט העץ במעגל הבקרה. אלמנט עץ מתקשה כאשר מופנית אליו ביקורת או שיפוט. הוא אוהב צמיחה מהירה ללא מגבלות קשיים ,עיכובים . נוטה להתעלות בקלות מעל מכשולים אך הוא נוטה להיות בוטה וכועס בקלות במיוחד מול אלו שאינם הולכים בדרכו או אינם מתקדמים בקצב התואם לו. אלמנט מתכת מבקר את אלמנט העץ, קורא לו להתחשב בערכים ועקרונות עוד בטרם ייצא לפעולה. הוא מגדיר עבור אלמנט העץ את המפרט הטכני והלוגי הנכון לפעולה, כמו מפת דרכים שאדם פותח כאשר הוא בודק את יעדו. עץ מעדיף להסתדר לבד, לאלתר, להאמין שהוא יפצח את הדרך מתוקף עצמאותו ואי רצון לקבלת תכתיבים והתניות מהסביבה כי חלק מהעניין כרוך בתחרות העצמית שאלמנט עץ משחק עם עצמו וחלק מבנית המתח והלחץ שכל כך אופיינית לו בפעולתו.

אלמנט המתכת מפרק את הדרך לנקודות עיגון, צמתים וסימונים, מגדיר הגדרות, עושה רשימות, ומחשב חישובים. שונא לטעות ועוד יותר להודות בטעותו. לכל דבר יש סיבה ומניע אך כל אלו לא מעניינים כלל את אלמנט העץ שמוכן להחליק את הכל בדרך אל המטרה שהיא החשובה באמת. הריסון שמפעיל אלמנט המתכת על העץ הוא שיפוט וביקורת לפעולתו, צורך בשלמות ולא רק בהשגת היעד אלא דגש רחב על הדרך. 

בתהליך הטבעי וכאשר מעגל הבקרה עובד היטב זהו תהליך מבורך כי הוא מרסן את אלמנט העץ שנוטה להשתמש בכח רב בפעולות שלו, הוא יוזם ומכורח זה נמרץ וחסר סבלנות בסיסית. הוא מועד להתפרצויות זעם ונוטה לחיות במתח רב , מתח זה שומר על עירנותו וממריץ ומחייה את חושיו . הוא  נוטה להגביל את עצמו ללוחות זמנים צפופים על מנת לשמר את המתח הזה.

אלמנט המתכת ממקד את אלמנט העץ על מנת להימנע מלהגיע אל הקצוות הללו ועל מנת למנוע את ההתפרעות. 

כאשר אלמנט המתכת חזק מידי הוא מרסן מידי את אלמנט העץ ומסרס אותו ואז תהיה התעסקות יתר בפרטים, בלוגיקה, במפות ,בחיצים, בתמרורים ובערכים,בעקרונות והחוקים. התעסקות יתר שלא תאפשר פניות לביצוע וכל הסיבות לאי הגעה אל היעד יובילו וישפיעו על מנת שכל הרעיון להגיע למטרה כלשהיא יתמוסס ויפוג.

עודף עץ על אלמנט מתכת מפעיל מעגל העלבה שבו המתכת החלשה לא מצליחה להשפיע עם עקרונותיה ולקבוע חוקים ומגמות. אלמנט העץ בהכרח יתפרע, יהמר ויגדיל את הסיכון שהוא מוכן לקחת על עצמו במשחק החיים. ההתפרעות הזו תפגע בו בהכרח ותוציא אותו מאיזון כי הכח של עץ נובע מגמישותו, מהיכולת שלו לנוע על פני מרחבים גדולים ולחקור עולמות עלומים עם אומץ, ולקיחת סיכונים. הוא אדם אוהב הרפתקאות ואתגרים, מוכן להמר ואף להיכשל מעת לעת על מנת להצליח. אבל כל אלה נשענים בד"כ על עקרונות שהוא בנה לעצמו (באלמנט מתכת).

היצירתיות והאסטרטגיה היא דרך חיים אצלו,למידה אינטואיטיבית , רגישות ויצירתיות.  הן תכונות שמיוחסות לאספקט עץ יין.WOOD YIN הרבה פחות פרקטי מהיאנג- WOOD YANG ופחות אמיץ ויוזמתי. הוא קשור פחות לאדמה לכן הוא עוסק יותר בשמימי, ברוחני,באומנות ,יצירה. מעורבב בד"כ בסבך רגשות שהוא רוצה לשלוט דרכן. היבט היין YIN בתוך אלמנט עץ מאפשר רכות, רגישות, משיכה לצדדים האסתטיים שמטרתן היא הצגת אישיות חזקה, ייחודית ומצליחה שכוחה הוא ברגישותה. ניסיון לשאוב משם הצלחה בגלל שהכח הפורץ היאנגי אינו בנמצא. אלו אנשים הנוטים ליהירות, מפלסים את דרכם דרך מעמד ויוקרה ופחות על ידי עבודה ומאמץ. אלו מחפשי ההזדמנויות שישבו ויחכו לשעת כושר על מנת לפעול ולהגיע להישג משמעותי במכה אחת ללא צורך בתהליך מורכב הדורש בנית מתח כי כאן המתח והלחץ הוא רגשי ומאיים לפורר את האישיות ולגזול ממנה את שליטתה במצב, לכן WOOD YIN  נמשכים לתפקידי ניהול, לצמתים של קבלת החלטות, לבניית תכניות ותכנון, יעוץ. היזמות שלו צרה וכך גם יכולת לקיחת הסיכונים. הוא יעשה פשרה על תנאים באם ינתן לו מרחב רגשי חף מעין בוחנת, ביקורת או מעקב אחר עבודתו.  

מאמרים קשורים
 

Case Study -רפואה סינית- אלמנט עץ- כבד (LIV) וכיס מרה(GB) 

חזרה למאמרים

מאמר על אלמנט עץ

נערך מחדש 22.3.20

יסוד עץ מייצג את הפריצה והלידה כמו נבט הפורץ מתוך הקרקע במאבק עיקש באיתני הטבע, מצליח לצמוח כלפי מעלה

כשהוא שואף להגיע גבוה ככל שניתן. אלמנט זה קשור אל תחרות, הישגיות, שאיפה למעלה, רצון להיות בפסגה. הוא

אינדיבידואליסט עצמאי הנוטה לשליטה על אחרים, מנהל טבעי הניחן בתכונות של יוזמה, כריזמה, יכולת קבלת החלטות.

הוא משוחרר ממעצורים ומעולה בפעולה תחת לחץ ומתח, מוכן לוותר על נוחות על מנת לממש את מטרותיו, בעיקר אם אלו מטרות רגעיות נקודתיות וממוקדות לזמן קצר. יש לו יכולת פעולה ופריצה, פרגמטיות המתועלת לזמן קצר ומרוכז, כמו נדמה שהוא מסוגל לגייס כוחות אדירים למשימה אחת שתחומה בזמן עבור הישג שעבורו הנטל מתגמד : הוא מוכן להתאמץ, למתוח גבולות לפעול, להניע, לדחוף, להאיץ ולפעול באגרסיביות ובלבד שיעמוד במשימתו.

עץ צריך מים כדי לצמוח, הוא צריך רעיון וחזון, אותם הוא מקבל מהמים במעגל היצירה בו אלמנט מים מזין את אלמנט העץ. בכדי להכות שורשים הוא צריך אדמה והאדמה מייצגת את עולם המציאות המעשי  במגרש המשחקים הקוסמי . אדמה היא בישול, משפחה, עבודה, מע' יחסים, מסגרת פעולה, כל אשר מתרחש בפרקטיקה ולא ברעיון, כך שהשפע של העץ נמצא באדמה, במימוש המעשי היציב. לאלמנט אדמה נטיה לקבעון מתוקף רצונו לחיות בוודאות רגשית וכלכלית. הגישה הזו מביטה אל העתיד בדאגה ומודדת את ערך הנכסים או מה שנצבר גם במישור כלכלי וגם במישור הרגשי כי עבור הרבה בני אדם זהו המדד "לחיים נורמליים" על פני הארץ. אלמנט עץ מבקר את אלמנט האדמה במעגל חמשת האלמנטים, לכן פעולתו מניעה את האדמה ומחייבת אותה להיות בתנועה ושינוי. כמו פעולתו של צ'י הכבד LIV 

המניע את הצ'י של הקיבה ST ועוזר ומעודד את תפקידי העיכול. על התנועה להיות מדודה כי בקרת יתר של העץ תניע מידי את האדמה ותשנה את כיוון התנועה הטבעי מלמטה למעלה. דרך מעגל הבקרה אלמנט עץ מזרים תנועה, אומץ יוזמה ותכנון לפעולה המעשית של האדמה ומונע  מצב של עימדון או קיבעון. כאשר מתקיים מעגל העלבה (אלמנט אדמה בעודף על אלמנט עץ) זה אומר כי האדמה לא נעה אלא שוקעת והצורך ביציבות גובר על הצורך בחופש, תנועה ושינוי, היציבות הופכת להיות מטרה ולא אמצעי ואלמנט עץ מאבד את כושר התנועה הטבעי שלו כך שככל שהאדמה חזקה יותר כך תנועת העץ מואטת. 

צרו קשר

TEL- 054-4864312

עקבו אחרי

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle

 Dragonfly.co.il © 2020 כל הזכויות שמורות ל- רן בן-אלי